Studerende lærer at drive virksomhed med god samvittighed

Gode gerninger og god forretning kan godt kombineres. Det er budskabet til 350 studerende fra alle dele af Aalborg Universitet, som i denne uge har valgt at melde sig til intensiv iværksætterworkshop med social innovation som tema.

Lagt online: 26.03.2012

- Vi vil gerne have de studerende til at tænke over, hvordan de kan fremme sociale og miljømæssige mål for en god sag og samtidig tjene penge på det. Sociale entreprenører associeres ofte med non-profit organisationer, men det er langt fra ensbetydende med, at man ikke kan opnå et overskud med sin socialøkonomiske virksomhed, siger projektleder Nanna Tribler fra ”Workshop for Innovation and Entrepreneurship” (Wofie).

Nanna Tribler henviser til, at forbilleder blandt de sociale entreprenører ofte er dygtige til at udvikle og bruge helt nye forretningsmodeller, som gør det muligt for dem at påvirke samfundet og samtidig skabe en god omsætning.

Imødekommer kritik fra Dansk Industri

En undersøgelse fra erhvervsorganisationen DI har for nylig kritiseret de færdiguddannede kandidater fra danske universiteter for at være for dårligt rustede til at dække private virksomheders behov. Nanna Tribler ser workshoppen som et godt eksempel på, at nogle universiteter faktisk gør sig stor umage med at forsyne studerende med de evner, som erhvervslivet efterspørger, når de studerende nærmer sig afslutningen på studierne:

- Wofie handler om, at de studerende skal arbejde tværfagligt og innovativt, overholde deadlines og bruge deres teoretiske viden i praksis. Hertil får de konkrete innovations- og entreprenørskabsværktøjer med sig, som de kan bruge direkte i deres kommende virke. Og så er Wofie et godt eksempel på, at Aalborg Universitet har forstået vigtigheden af at være et netværksuniversitet, hvor alle vores satellitter og fakulteter er involveret – lige som selskaber, datterselskaber og afdelinger også fungerer ude i den ”virkelige verden”, som DI snakker om, forklarer hun.

Social eller selvstændig

En del af de mange deltagende studerende på Wofie har på forhånd en erklæret ambition om at omsætte deres idéer til egen virksomhed på et tidspunkt. Men ifølge projektleder Nanna Tribler kan de sagtens bruge de færdigheder, de lærer på Wofie, som idérige og socialt indstillede ansatte i eksisterende virksomheder:

- Det er ikke målet, at de studerende skal starte egen virksomhed efter Wofie. Det er lige så vigtigt, at de studerende lærer at bruge de forskellige værktøjer, vi giver dem under Wofie, så de kan gå ud og skabe positive sociale forandringer i allerede eksisterende virksomheder, organisationer og foreninger.

Yderligere oplysninger:

• Workshoppen holdes fra den 27. til den 30. marts på Nordkraft i Aalborg samt på AAU Esbjerg og AAU Cph i Ballerup. Temaet om social innovation og entreprenørskab gør det muligt at involvere studerende fra alle universitetets fire fakulteter i et tværfagligt samarbejde. Der er pengepræmier til de tre bedste grupper (15.000, 10.000 og 5.000 kroner) sponsoreret af Dantherm, NOVI og Spar Nord Fonden samt sponsorerede gevinster fra mediehuset Mandag Morgen, Roskilde Festival, Studenterhuset i Aalborg og Skive Festival. Læs mere om Wofie på nettet og på Facebook.
• Inviterede hovedtalere skal være med til at inspirere deltagerne. Eksempelvis kommer stifterne af den socialøkonomiske danske vækstvirksomhed ”Baisikeli” og fortæller om deres succes med at producere, sælge, reparere og udleje cykler i Danmark for at finansiere større projekter i Afrika. Virksomheden har indtil videre sendt over 2600 danske cykler til Afrika, hvor de er med til at øge mobiliteten og skabe bæredygtige lokale virksomheder.
• Projektleder Nanna Tribler, tlf. 9940 7274, mobil 4012 7478, nt@adm.aau.dk.
• Koordinator for Wofie i Aalborg: Mona Bjørn, tlf. 9940 7640, mob@adm.aau.dk.
• Koordinator for Wofie i København: Jakob Stolt, tlf. 9940 7363, jas@adm.aau.dk.
• Koordinator for Wofie i Esbjerg: Anders Schmidt Kristensen, mobil 4218 0842, ask@civil.aau.dk.