Tyvekost inspirerer til nyt legeredskab

To nyuddannede ingeniører fra Aalborg Universitet giver med udgangspunkt i den nostalgiske grønne Arla mælkekasse deres bud på fremtidens legeredskab til børnehavers legepladser

Lagt online: 17.08.2012

- Vi ved godt, at Arla Foods helst vil have deres mælkekasser i fred, men de findes i størstedelen af landets børnehaver, og er kommet for at blive! Så hvorfor ikke inddrage dem i stedet for at overse dem, når man designer et nyt legeredskab?, spørger de nyuddannede ingeniører Sofie Holmgaard og Josephine Gam Larsen med henvisning til deres afgangsprojekt i Industrielt Design på Aalborg Universitet.

De to ingeniører har designet en vippe, der kan bruges alene eller sammen med de mælkekasser, som børnehaverne har ”lånt” af Arla Foods. Resultatet er blevet et alternativt og uhøjtideligt legeredskab, der opfordrer børnehavebørn til at bruge deres fantasi.

- Fremtidens legeredskaber skal være sjove, lærerige… og billige! Derfor har vi designet et prisvenligt legeredskab, som børnehaverne faktisk vil have råd til at købe. Vi prøver ikke at konkurrere med mælkekassen, men vil gerne sætte den i fokus, og udvide de muligheder børnene har med den i dag. Børnene bygger alverdens ting med mælkekasserne, og derfor har vi sørget for at vippen passer til kassen, så de kan sættes sammen, forklarer Josephine Gam Larsen.

- Ja, og mælkekasserne kan også lave flere vipper om til én stor, tilføjer Sofie Holmgaard.

Mere end en vippe

- Vippen kan ligesom mælkekassen bruges i mange sammenhænge… og som andet end en vippe. Vi har haft den med i en lokal børnehave, og børnene var vildt kreative. Bl.a. vendte de vippen på hovedet, så den fungerede som en bro, de kunne lege de tre bukkebruse på, fortæller de to ingeniører, der som led i projektet har brugt meget tid i den lokale børnehave, Børnehuset Egholm Færgevej, og genfundet deres barnlige sind.

Synet af de glade børn i børnehaven gør, at de to nu er i kontakt med en produktionsvirksomhed for at se, om den succesfulde vippe kan blive sat i produktion, så børn i børnehaver landet over kan få glæde af det sjove, lærerige og ikke mindst billige legeredskab.

Yderligere oplysninger:

- Ingeniør Sofie Holmgaard, Sofieholmgaard@gmail.com, mobil 26815850