US Air Force på shoppetur på Aalborg Universitet

Repræsentanter for det amerikanske luftvåben kommer til Aalborg for at se nærmere på løsninger inden for især energiteknologi, og det kan betyde store ordrer til nordjyske virksomheder og dermed flere arbejdspladser.

Lagt online: 20.06.2012

For blot halvanden uge siden indtog nogle af de dygtigste luftvåben i Europa luftrummet over Aalborg, da der var Air Show i Aalborg. US Air Force var ikke repræsenteret til showet, men til gengæld besøger repræsentanter for det amerikanske luftvåben onsdag Aalborg Universitet for at se nærmere på cremen af nordjysk forskning.

- Det er virkelig en unik chance for lokale virksomheder, der her får mulighed for at vise deres produkter frem for en af de største kunder i USA, som tilmed har den store tegnebog med, siger AAUs Jens Erik Pedersen, der er koordinator for besøget.

I løbet af besøget får repræsentanterne fra US Air Force lejlighed til at se nærmere på og høre mere om mindst otte nordjyske virksomheder og deres produkter.

- Det er primært virksomheder, som har produkter inden for energiteknologi, der vil kunne optimere luftvåbnets energiforbrug. Det er utroligt vigtigt for en kunde som US Air Force, da luftvåbnet i sagens natur virkelig bruger meget energi. Et mindre energiforbrug vil betyde mindre forurening og samtidig en stor økonomisk besparelse, og det vil selvfølgelig være interessant for amerikanerne, siger Jens Erik Pedersen, som fortæller, at amerikanerne også vil blive præsenteret for produkter, der eksempelvis kan udstyre jagerfly med 3d-lyd, så piloterne hurtigere kan opfatte, hvor en trussel kommer fra.

Kan åbne det amerikanske marked

Amerikanerne vil også blive præsenteret for alternative energikilder og nye måder at bruge eksisterende energikilder på, og selv om en ordre fra det amerikanske flyvevåben i sig selv vil være en fjer i hatten på de nordjyske virksomheder, kan en ordre blot være starten på noget endnu større, mener Jens Erik Pedersen.

- Flyvevåbnet går oftest forrest og prøver nye løsninger. US Air Force har midlerne og viljen til at prøve nye ting af, så på den måde kan en ordre fra flyvevåbnet være en måde at komme ind på det amerikanske marked og få amerikanernes øjne op for de nordjyske produkters fortræffeligheder med flere ordrer og nye arbejdspladser som en naturlig følge, siger Jens Erik Pedersen, som glæder sig over, at mange af produkterne og virksomhederne, som amerikanerne får at se, udspringer direkte af forskning på Aalborg Universitet, såkaldte spin off-virksomheder.

- For os på universitetet er det meget vigtigt at vise, at vi ikke ”kun” tænker i publikationer, men også i at skabe produkter i samarbejde med industrien. Mange af de virksomheder, vi har med denne gang, har vi allerede et samarbejde med, men jeg håber da, at andre virksomheder også får øjnene op for de muligheder, der er i at samarbejde med universitetet. Vi har masser af viden, som vil kunne komme virksomhederne til gavn, og vi vil også have stor gavn af at samarbejde med flere virksomheder, som så måske vil være repræsenteret, hvis US Air Force eller andre store kunder en anden gang besøger Aalborg Universitet, siger Jens Erik Pedersen.

Kontakt/yderligere information:

Jens Erik Pedersen, Aalborg Universitet, 99 40 86 36, mobil 30 65 46 58, jep@es.aau.dk

Programme for US Air Force visit at Aalborg University

Programme for June 20th 2012
12.30 – 1.15 pm: Lunch at Novi Science Park, Niels Jernes Vej 10, 9220 Aalborg
1.15 – 1.25 pm: Walk to Acoustics laboratory, Fredrik Bajers Vej 7, room B4-211
1.25 – 1.40 pm: Acoustics
1.40 – 1.55pm: AM3D
1.55 – 2.10 pm: Walk to Department of Energy Technology, Pontoppidanstræde 101, room 25, 9220 Aalborg
2.10 – 5.45 pm: Research and company expo:
2.10 – 2.35 pm: Department of Energy Technology
2.35 – 3.00 pm: SerEnergy