Der ER langt fra Cartegna i Columbia til Aalborg, men den store afstand til trods skal der nok være mange i Cartegna, der kender Aalborg, og det har professor Anette Kolmos fra Aalborg Universitets Institut for Planlægning bestemt sin del af æren for. Udover at være professor på universitet leder hun nemlig også UNESCO centeret for problembaseret læring, der har til huse på Aalborg Universitet. Problembaseret læring, hvor studerende beskæftiger sig med at løse reelle problemer – ofte i samarbejde med erhvervslivet - frem for ”blot” at lære teori, er også kendt som Aalborg-modellen, og det er blandt andet arbejdet med at udbrede Aalborgmodellen, som Anette Kolmos bliver hædret for i Cartegna, Columbia, hvor hun modtager IFEES’ (International Federation of Engineering Education Societies) globale pris.
- Det er naturligvis en enorm anerkendelse. Ikke så meget af mig som sådan, men mere af det arbejde, som 30 personer på UNESCO centeret for problembaseret læring gør for at udvikle den problembaserede læring og med at analysere, hvordan vi bedst bruger den problembaserede læring på ingeniøruddannelserne rundt omkring i verden, så ingeniørerne på bedst mulig vis er klar til at gøre nytte i erhvervslivet, siger Anette Kolmos.
Kunsten at samarbejde
Og det er ikke nogen selvfølge, at ingeniører kan gå direkte fra universiteterne og ud i erhvervslivet.
- Studerende fra universiteter, hvor undervisningen foregår, som den altid har gjort, er ofte svære at få til at samarbejde, når de kommer ud i virksomhederne. På universiteterne har de måske ”bare” læst det ene teoretiske fag efter det andet og uden nogensinde at omsætte teorien i praksis og uden at lære kunsten at samarbejde, og så bliver det svært at fungere i en moderne virksomhed, siger Anette Kolmos.
- Aalborgmodellen, hvor studerende samarbejder med hinanden og med erhvervslivet, er god, for den ruster de studerende godt til at komme ud i erhvervslivet, og jeg er stolt over, at vi på Aalborg Universitet har holdt fast i gøre det anderledes end de traditionelle universiteter. Mange universiteter, der ligesom AAU åbnede i 70’erne, er gået tilbage til traditionel undervisning, men på AAU har vi holdt fast, og det gør, at vi i dag er i førertrøjen globalt set, hvad angår problembaseret læring, siger Anette Kolmos.
Førertrøje skal bevares
Der er mange, der forsøger at fravriste AAU førertrøjen, men Anette Kolmos er fortrøstningsfuld.
- Vi videreudvikler hele tiden modellen og gør den endnu bedre, og modellen bliver endnu mere aktuel med den nuværende dagsorden om bæredygtighed. For at en virksomhed skal være bæredygtig kræver det ikke bare, at den hele tiden skal blive mere effektiv. Det kræver også, at de forskellige afdelinger/områder i en virksomhed taler sammen og ikke mindst arbejder sammen, og det er Aalborgmodellen et rigtigt godt værktøj til at opnå, så vi kæmper videre for at udbrede modellen og på den måde bevare førertrøjen, siger Anette Kolmos.
For yderligere information:
Anette Kolmos, 9940 8307, ak@plan.aau.dk, (træffes grundet udlandsrejser nemmest på mail)