AAU-studerendes spil med på Roskilde Festival

Skæve spil med original og anderledes brugerkontrol er en del af adspredelsen, når gæsterne på denne uges Roskilde Festival trænger til et afbræk i musikken. Tre grupper medialogistuderende fra Aalborg Universitet bidrager til underholdningen med sociale spil, hvor det blandt andet gælder om at råbe højst for at pløkke modstanderne.

Lagt online: 03.07.2013

Det råbe-styrede spil udfordrer deltagerne til at skrige ind i en kasse via hver sin mikrofon – deraf navnet ”RÅW Kass”. Spillet er lavet af seks studerende fra uddannelsens fjerde semester i Aalborg, og de prøver at bringe det sociale nærvær fra brætspil ind i et elektronisk spil, som også er inspireret af traditionelle arkademaskiner.

Spillerne samles om en gammel billedrørsskærm, der er lagt ned, så alle kigger på banen oppefra. Styringen klares med en enkelt drejeknap, og spiluniverset er befolket af hidsige karakterer, som prøver at udrydde hinanden ved at sende dødbringende laserstråler ud af munden. Styrken på strålerne afhænger af, hvor højt spillerne råber, fordi dB-målinger fra mikrofonerne bliver omsat til kontrolsignaler. Der er dog ikke garanti for, at den med det bedste skrål og de mest holdbare lunger vinder. Hvis nogen råber for højt og for længe ad gangen, risikerer de, at deres figur i spillet eksploderer.

Den fedeste overlever

Arkademaskine-inspirationen går igen i det spil, som 2. semester-studerende fra AAU København har med på Roskilde Festival. I spillet ”Rolling rampage: Survival of the fattest” kan op til fire personer deltage via hver sin controller-kugle, som er anbragt i et bord med en skærm i midten. Spillerne styrer nogle kugleformede dyr, og målet er at uskadeliggøre modstanderne ved at skubbe dem ud af banen, mens man samtidig selv skal samle æbler for at få nyt liv.

Spillet er lavet i flere versioner for at undersøge forskellene, afhængig af om spillerne opfordres til at samarbejde eller dyste mod hinanden.
 

 


Interaktiv musik

En tredje gruppe medialogistuderende fra 4. semester i København bidrager på musikfestivalen med et interaktivt musik-system, som lader festivalgængerne lave deres egen larm. Systemet med navnet "Public Beat" er inspireret af de spontane tromme-sessioner, som med jævne mellemrum samler folk rundt om på festivalen i Roskilde. De studerendes ambition har været at bringe tromme-samlingerne til et nyt niveau ved at sætte strøm på.

Kassen med det interaktive system er forsynet med flere funktioner. Når brugerne holder på kanten, optager de en ny lyd, og når de slår forskellige steder på kanten, afspiller systemet de op til 16 lagrede lyde. Desuden kan man trykke og holde på en særlig beat-knap, som optager en rytme, der derefter straks kører i loop. Når festivalen er slut, vil alle brugernes lyde blive gemt i en stor Roskilde Festival lydbank.

Yderligere oplysninger:

• Adjunkt Steven Gelineck, Medialogi, Aalborg Universitet København, mobil 2264 4445.
• Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.