En bil – to motorer – fire hjul og et væld af nye spændende tekniske løsninger

Hvad får man, hvis man pudser en række nytænkende ingeniører fra Aalborg Universitet på en ganske almindelig benzindrevet Audi A8? Man får såmænd et bud på fremtidens højeffektive elbil – en elbil, der er udstyret med tekniske løsninger, der løser de problemer, som tidligere generationer af el-biler døjer med, og nu er bilen klar til præsentation.

Lagt online: 30.05.2013

Ved første øjekast er der måske ikke umiddelbart noget helt særligt at se ved den Audi A8, som ingeniører fra Aalborg Universitets Institut for Energiteknik i samarbejde med 15 virksomheder har arbejdet på de seneste 3,5 år. Men et kig ind i bilens indre afslører hurtigt, at det ikke længere er en traditionel Audi A8. Tværtimod er den helt unik. Ingeniørerne har nemlig bygget Audien om til en elbil, og ikke bare en almindelig el-bil.

- Bilen er spækket med en række meget spændende tekniske løsninger. Vi har valgt at komme med løsningsforslag til mange af de udfordringer, som elbiler typisk står med, eksempelvis begrænset rækkevidde og lang opladningstid, og nu glæder vi os virkelig til at vise frugten af vores anstrengelser frem, siger leder af Aalborg Universitets Institut for Energiteknik, John K. Pedersen.

Det sker på Køreteknisk Anlæg, Lufthavnsvej 32, Nørresundby fredag d. 31. maj fra klokken 11-14.30.

Hør og prøv

Her vil der være mulighed for en prøvetur og for at høre mere om de tekniske løsninger, som ingeniørerne er kommet frem til som svar på de udfordringer, som elbiler typisk døjer med.

- Vi har blandt andet udviklet en 38 kWh batteripakke, som kan dække det daglige kørebehov og gør det muligt at køre mellem eksempelvis Aalborg og Aarhus uden at skifte batteri eller lade bilen op, hvor det eksempelvis i en Renault Fluence Z.E. vil kræve et eller måske endda to batteriskift. I Audien har vi imidlertid kunnet placere hele batteriet i bilens front, og det har gjort det muligt at installere et udskifteligt ekstra batteri i bunden af bilen, så rækkevidden øges markant, siger lektor Peter Omand Rasmussen fra AAUs Institut for Energiteknik.

Vi vil så gerne, at du kører lidt længere

Samtidigt er det muligt at køre flere kilometer på et batteri i forhold til en traditionel elbil.

Den startede ud som en traditionel benzindrevet Audi A8, men efter en stor indsats fra en række ingeniører på Aalborg Universitet, er Audien nu et bud på fremtidens højeffektive elbil- Det skyldes, at vi benytter ikke bare én, men to 64 kW egenudviklede motorer, som er placeret tæt ved baghjulene, som gør, at bilen har et elektrisk differentiale uden friktionstab. Helt unikt er motorerne konstrueret med et integreret friktionsløst magnetisk gear, der gør, at vi kan få cirka ti procent mere rækkevidde ud af batterierne. Forskningsarbejdet med motorerne er vi virkelig stolte af, og det har da også indbragt os en international hæderspris ved den tredje IEEE Energy Conversion Congress & Exposition, ECCE2011 i Phoenix, Arizona , siger Peter Omand Rasmussen.

Hurtig klar igen

Og der er flere gode ting ved batterierne end den øgede rækkevidde.

- Vi har valgt et unikt spændingsniveau på batteriet, nemlig 800 V. Det gør, at bilen kan oplades med op til 80 kW ladeeffekt via to standard 63 A CEE-stik, og det gør, at opladningen sker markant hurtigere end ved en traditionel elbil. Og selv om bilen har undergået markante ændringer er det lykkedes os at undgå en masse ekstravægt. Bilens egenvægt er såmænd blot steget med 20 kilo, siger Peter Omand Rasmussen.

Yderligere information/kontakt:

Lektor Peter Omand Rasmussen, Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet, 99 40 92 44, por@et.aau.dk
Institutleder John K. Pedersen, Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet, 21 29 34 64, jkp@et.aau.dk

Spørgsmål om selve arrangementet:

Fuldmægtig Charlotte Høppner Gundelund, Institut for Energiteknik, Aalborg Universitet, 99 40 92 38, chg@et.aau.dk  

Se video
Læs mere om projektet

Projekt ”Fremtidens højeffektive elbil” har baggrund i et særligt nationalt vækstforums initiativ på tværs af regionerne og har bidraget med cirka ni millioner kroner, mens Aalborg Universitet og samarbejdspartnere har bidraget med omkring fem millioner kroner.