Forskere følger forsøg på dansk butiksrevolution

En ny type bæredygtig fødevarebutik, som satser på overlevelse via usædvanlig stærk lokal involvering af kunder og producenter, bliver fulgt tæt af forskere fra Aalborg Universitet. Det særlige madmarked i den sydsjællandske havne- og turistby Præstø kan ifølge professor i fødevareinnovation være fremtidens løsning, når bæredygtighed og forretningssans skal gå op i en højere enhed.

Lagt online: 24.09.2013

Præstø Madmarked.Professor Niels Heine Kristensen, som leder forskningsgruppen Foodscapes, Innovation og Netværk ved Aalborg Universitet, har med stor interesse fulgt processen op til og efter åbningen af Præstø MadMarked den 1. maj. Parterne har indgået en strategisk samarbejdsaftale, så forskerne er sikret adgang til at følge udviklingen på nærmeste hold i årene der kommer.

- Madmarkedet er et yderst interessant projekt at følge ud fra en forskningsmæssig synsvinkel. Det adresserer en række relevante problemstillinger i tilknytning til udviklingen af en bæredygtig og lokalt inkluderende fødevareproduktion og distribution. Vel at mærke på en forretningsmæssig holdbar måde. Udfordringerne går igen i resten af landet og internationalt, så de erfaringer, der gøres i Præstø MadMarked, skal også komme vores forskningskolleger og egne studerende til gode, siger Niels Heine Kristensen..

Madmarkeder på vej andre steder

Professor Niels Heine Kristensen, AAU.Ambitionen med Præstø MadMarked har fra starten været at skabe en helt ny måde at handle fødevarer på. Tæt samarbejde mellem landmanden, avleren, transportørerne, madmarkedet og forbrugeren skal sikre opfyldelse af mottoet om at forsyne lokale borgere med lokale rene råvarer, og konceptet kan være på vej til at vokse sig ud af Præstø. Folkene bag har allerede fået de første henvendelser om etablering af lignende madmarkeder i andre byer, og de håber selv, at modellen vil brede sig til resten af Danmark.

Af samme grund har den centrale initiativtager, Birgitte Escherich, bestræbt sig på at have et bagland og en følgegruppe, hvor modsætninger kan mødes på en berigende måde. Hun inddrog derfor tidligt i processen både folk med en skarp handelsmæssig baggrund og forskere, der arbejder med fokus på forbrugernes hverdagsliv:

Birgitte Escherich, Præstø MadMarked.- Belært af mange års erfaringer i miljøet af ildsjæle med hjerteblod for bæredygtighed, sundhed og gode smagsoplevelser stod det tidligt i processen klart for mig, at jeg også skulle have nogle mere ”jordbundne typer” med ind over. Dels for at sikre en model, hvor det forretningsmæssige holder, og dels for at jeg ikke bare masede derudaf med min egen idealisme uden forbindelse til forbrugernes hverdagslivs og de mange erfaringer, andre før mig allerede havde gjort. Når jeg ser, hvor stor en opbakning butikken har fået fra en meget bred skare af lokale borgere, samtidig med at det faktisk kan hænge sammen økonomisk, er jeg ikke i tvivl om, at det har været et rigtigt valg. Og at det var godt, at jeg havde modet til at lade mig udfordre, siger Birgitte Escherich.

Bordet bugner ved Præstø MadMarkedInitiativtagerne og forskerne i følgegruppen mødes snart for at drøfte de foreløbige erfaringer med det nye madmarked og dets mulige rolle som fremtidigt forbillede andre steder. I den forbindelse vil der være mulighed for at møde nøglepersonerne i projektet samt kunder i Præstø Madmarked på Præstø Havn, fredag den 28. juni fra 13-15.


Yderligere oplysninger:

• Læs mere om konceptet bag Præstø MadMarked.
• Læs mere om forskningsgruppen Foodscapes, Innovation og Netværk (FINe) på Aalborg Universitet.

Kontaktpersoner, som deltager fredag den 28. juni:

• Birgitte Escherich (mobil 2372 3797, be@kostkompagniet.dk) er initiativtager til MadMarked og mangeårig iværksætter, debattør og underviser med fokus på smagskvalitet, sundhed og omstilling til bæredygtig fødevareproduktion.

• Jesper Skibstrup (mobil 2178 7794, js@madmarked.net) er tidligere direktør i ISO-kæden og arbejder i dag som iværksætter og direktør med fokus på fødevareinnovation og supply change management i et forretningsperspektiv.

• Boris Andersen (mobil 2013 1315, boris@plan.aau.dk) har en baggrund som fuldmægtig i Statsministeriet/IT- og Telestyrelsen. I dag er han ansat på Aalborg Universitet og i gang med at færdiggøre sin ph.d. afhandling om unges madvaner og køkkenkompetencer. Han er desuden en hyppig foredragsholder med fokus på madkultur i sammenhæng med en helhedsorienteret sundhedsforståelse.

• Robert Pederson (mobil 2477 7388, rop@plan.aau.dk) har tidligere arbejdet som kok og som lobbyist i EU med fokus på bæredygtig omstilling af fødevareproduktion og -distribution i et globalt perspektiv. Han er i dag ansat som forsker på Aalborg Universitet.

• Kim Escherich (mobil 2880 4733, kim@escherich.biz) er ansat som Executive Innovation Architect hos IBM, men bidrager sideløbende med udvikling af MadMarkeds aktiviteter på de sociale medier samt perspektiver for øget anvendelse af digital sporbarhed af fødevarerne. Kim er gift med Birgitte.

Professor Niels Heine Kristensen, Aalborg Universitet, kan kontaktes telefonisk på mobil 2026 4618.

For praktisk info kontakt:

• Boris Andersen, AAU, mobil 2013 1315, boris@plan.aau.dk