Ti studerende fra Aalborg Universitet er netop nu i gang med de sidste forberedelser af deres racerbil, inden de onsdag d. 7. august sætter kursen mod Finland. Her skal holdet dyste i Baltic Open, hvor de skal kæmpe mod andre universitetsstuderende i en såkaldt Formula Student konkurrence.
Og studerende fra Aalborg Universitet er langt fra nybegyndere, når det kommer til at deltage i racerløb. Faktisk er den bil, som holdet tager til Finland med, den femte, som studerende på AAU har udviklet. Bilen kaldes derfor G5. Holdet er i fuld gang med at udvikle næste generation, G6, men den når ikke at blive færdig til løbet i Finland, men det mindsker ikke glæden.
- Holdet har deltaget i Baltic Open flere gange. Vi har været i Estland, Sverige og Tyskland, og nu er det spændende at komme tilbage til Finland, hvor Baltic Open blev afviklet for første gang for ti år siden, siger holdleder Daniel Hoegh.
Mere end en konkurrence
Hestekræfterne bliver sluppet løs nær Helsinki fra d. 8. til d. 12. august, og AAU-holdets bil kan præstere hele 85 hestekræfter, og når bilens vægt blot er 214 kg, sørger hestekræfterne for gode præstationer på banen, men det handler ikke primært om at slå de andre hold.
- Det specielle ved konkurrencen er det samarbejde, der er mellem holdene. Der er kort sagt en rigtig god stemning og godt sportsmandsskab, og der er aldrig langt til hjælp, hvis man har problemer eller står og mangler specialværktøj, siger Daniel Hoegh, og det kom eksempelvis AAU-holdet til gavn tilbage i 2009.
- Der manglede en remskive til kompressordrevet, og vi havde ikke selv værktøjet. Heldigvis kunne vi låne maskiner af finnerne, så midt om natten og i al hast blev der lavet en ny remskive. Selvfølgelig er vi af sted for at konkurrere, men holdene er rigtigt gode til at hjælpe hinanden med de uforudsete ting, der sker, når bilerne skal køre ræs en hel weekend. På den måde får alle mest muligt ud af løbsweekenden, siger Daniel Hoegh.
Håbet lever
G5-bilen var sidst til konkurrence på Silverstone i 2012, hvor holdet præsterede en placering i den bedste fjerdedel, og der er håb om et nyt godt resultat.
- De mange hestekræfter kombineret med den lave vægt giver en god motoreffekt. Og med fire uafhængigt affjedrende slicksdæk får bilen et godt greb på banen, så der er der potentiale for nogle gode resultater i konkurrencen, siger Daniel Hoegh.
Yderligere information/kontakt:
Holdleder Daniel Hoegh, dhoegh91@gmail.com, telefon 22 43 81 10