Stanford University etablerer sig i Danmark

Det amerikanske eliteuniversitet Stanford etablerer sig nu i Danmark. Det sker i samarbejde med Aalborg Universitet og COWI A/S. Initiativet er blevet til efter et flerårigt samarbejde mellem Stanfords Persuasive Technology Lab og Interregionalt Center for Videns og Dannelsesstudier ved Aalborg Universitet.

Lagt online: 15.08.2013

Etableringen kommer i første omgang til at betyde to nye forskningslaboratorier i henholdsvis København og Aalborg. Her vil de involverede amerikanske og danske forskere mødes med henblik på den fælles forskning, der fokuserer på brugen af sociale massedata og påvirkning af forbrugerne med henblik på løsning indenfor globale udfordringer, som konflikter, sundhed og miljø.

Professor Morten Karnøe SøndergaardProfessor ved Aalborg Universitet, Morten Karnøe Søndergaard, der er den ledende kraft bag initiativet, fortæller, at samarbejdet med Stanford giver nogle helt unikke muligheder. Stanford ligger midt i Silicon Valley, og det betyder, at de nærmeste samarbejdspartnere er firmaer som Google, Ebay og Facebook, og dermed meget store mængder sociale data. Disse data er råstoffet i den fælles forskning, hvor omdrejningspunktet er, at den sociale verden ofte ser meget anderledes ud end den faktiske verden. I mange af verdens brændpunkter ses der tusindvis af sociale venskaber på tværs af konfliktzoner. Sådanne ”spring” i virkelighedsopfattelsen er enormt vigtige, fortæller professor Morten Karnøe Søndergaard, fordi vi med de rette data og påvirkninger kan åbne folks øjne for at verden ikke ser ud som de tror den gør, og dermed også være med til at ændre folks mentalitet og ultimativt skabe en forskel i den virkelige verden. Det gælder ikke kun på områder som konflikt, men også indenfor sundhed og miljø.

Det der gør Danmark interessant i konfliktsammenhæng er, at vi er netop er så enormt gode til at undgå konflikt. Vi er i realitet ”bench-mark” for det her store internationale samarbejde, fortæller professor Morten Karnøe Søndergaard, og når en virksomhed som COWI A/S er involveret, er det, for at trække metoderne og tankegangene helt ned på jorden. Vi samarbejder med aktive byplanlæggere og tester, hvordan vi via sociale medier kan ”måle og veje” konflikter i konkrete byområder – det betyder ikke kun noget for byplanlæggerne, men også for de kreditinstitutioner og banker som skal stille kapital til rådighed. Forskningsprojektet er således ikke kun et spørgsmål om at løse store fælles problemstillinger, men også en potentiel god forretning for samarbejdspartnerne.

Projektet har et stort internationalt potentiale og har haft medvind fra begyndelsen, hvor blandt andet Den Obelske familiefond, Aalborg Universitet og COWIFONDEN har været med til at finansiere initiativet med i alt cirka 5 millioner kroner.

Yderligere information:
Prof. Morten Karnøe Søndergaard
mks@learning.aau.dk
+45 26 14 71 51