Turisme skal sørge for øget vækst og beskæftigelse

Et samarbejde mellem kulturinstitutioner, erhvervsliv og Aalborg Universitet skal via forbedret turisme føre til vækst i yderområder

Lagt online: 10.09.2013

- Vi ser på, hvordan vi kan forbedre information og service overfor turister og andre besøgende i lokalområderne, samt hvordan vi skaber flere attraktive oplevelser i de enkelte områder. Vi satser desuden på forretningsudvikling sammen med turisterhvervet og de kreative erhverv, for derigennem at udvikle, videreudvikle og afprøve nye produkter, tilbud og events, udtaler videnskabelig assistent Kristian Lange Østergaard fra Interregionalt Center for Videns- og Dannelsesstudier (INCEVIDA).

Samarbejdet er en del af det dansk-svenske EU -projekt, MARIFUS, som har som sit mål at opnå et betydeligt forbedret turisterhverv, ikke mindst ved at forene lokale innovative kræfter i erhvervslivet med universitet og øvrige turistaktører. Fokus på innovation i erhvervslivet er anderledes end, hvad man tidligere har set i denne sammenhæng. Nyt er det også, at der forventes betydelige permanente investeringer i lokalområder som følge af projektet.

Fokus på tværgående samarbejde

I regi af MARIFUS-projektet samarbejder INCEVIDA i Ålbæk med Nordjyllands Kystmuseum og en lokal styregruppe bestående af repræsentanter fra Ålbæk Havn, handelstandsforening, erhvervsliv samt privat personer. Formålet med dette samarbejde er, at bringe den lokale kulturarv i spil og derigennem skabe vækst og udvikling langs Vendsyssels Kattegatkyst.

En central samarbejdspartner i Ålbæk er Jobi Group, som er en yderst innovativ virksomhed i kraftig vækst. Jobi Group beskæftiger sig med reparationer af erhvervs- og lystfartøjer, skibstømrerarbejde og aluminiumsarbejde. De har egen tegnestue og værft i Aalbæk. På CV’et har Jobi Group også et flydende havnekontor, sonar domer på søværnets skibe, en skateboard rampe, konsulentarbejde, ombygningsprojekter på Schackenborg Slot og Egebjerg Mølle samt en produktionslinje til fremstilling af CO2 neutrale optændingsblokke.

I MARIFUS-projektet har INCEVIDA også fokus på Limfjorden. Her arbejdes der primært med Limfjordsmuseets bidrag til udvikling og vækst i Løgstør gennem dets samarbejde med erhverv og frivillige.

Kommercialisering af den lokale kulturarv

INCEVIDA samarbejder desuden med KulturarvNord, der blev dannet i 2009 som en strategisk samarbejdsorganisation for nordjyske statsanerkendte museer med fokus på større projekter og forskning. Samarbejdet har allerede vist, at kulturarv kan skabe lokal vækst og tiltrække store investeringer og udvikling.

- Et konkret eksempel på effekten af kulturel kommercialisering er INCEVIDAs og KulturarvNords andel i det nyligt afsluttede EU-projektet IKON (Interkulturelt OplevelsesNetværk), som trak investeringer til det omgivende samfund, der rakte ud over de deltagende museer alene, pointerer Kristian Lange Østergaard.

IKON-projektet var et internationalt samarbejde i Kattegat og Skagerrak-regionen, hvor en lang række kulturinstitutioner fra Nordjylland, Vestsverige og Sydnorge ved hjælp af partnerskab på tværs af landegrænser og institutioner samt brug af innovative teknologiske løsninger arbejdede for øget vækst og kulturelle oplevelser i regionen.

Yderligere information

Se mere på www.incevida.com og www.marifus.dk.

Eller kontakt Kristian Lange Østergaard, videnskabelig assistent, INCEVIDA, Institut for Læring og Filosofi, tlf. 9940 3420, kloe@learning.aau.dk