Udviklingsminister Christian Friis Bach drøftede udviklingspolitik på AAU

Christian Friis Bach gæsteforelæste i formiddags - under livlig dialog - på Aalborg Universitet om regeringens nye strategi og retning indenfor rettighedsbaseret udviklingspolitik. Forelæsningen blev fulgt op af et møde med bl.a. prorektor Inger Askehave og forskningsdirektør Lene Lange.

Lagt online: 06.06.2013

Rettigheder som udgangspunkt og forpligtelse

Ministeren talte om menneskerettigheder med udgangspunkt i Wien-erklæringen fra 1993, der fastslår at menneskerettighederne er universelle, uddelelige, indbyrdes forbundne og gensidigt afhængige. Ministeren slog fast, at for hans ministerium er rettighederne det centrale og ufravigelige princip for Danmarks udviklingssamarbejde. Det giver ifølge ministeren dels et stærk udgangspunkt og dels en meget stærk forpligtelse. Udgangspunktet er således de internationale konventioner vedr. menneskerettigheder; homoseksuelles rettigheder, ligestilling, demokrati, kvinders rettigheder m.m. Støtte, der gives fra Danmark, skal derfor altid sigte mod at få disse mål implementeret i det pågældende land.

Prorektor Inger Askehave: ”Jeg er glad for, at ministerens rettighedsbaserede tilgang giver et så stærkt fokus på kapacitetsopbygning, Scientific Social Responsibility (SSR) og uddannelses- og forskningssamarbejde. Det er meget i tråd med de strategier vi arbejder efter på Aalborg Universitet – både i regi af Building Stronger Universities (BSU), men også på andre platforme”.

AAU Prorektor Inger Askehave og Udviklingsminister Christian Friis Bach

New deal for indsatsen i skrøbelige stater – fokus på uddannelse og forskning

Ministeren fremhævede nødvendigheden af at gå ind og give støtte via statsapparaterne i de svage stater. Han argumenterede for, at disse stater er så svage, at de legitimitets- og kapacitetsopbygningsmæssigt ikke kan holde til, at man går udenom dem. Ved at give støtten via regeringerne i modtagerlandene styrker man den sociale kontrakt i landet og staternes sammenhængskraft. Ministeren kaldte denne tilgang en New Deal for indsatsen i skrøbelige stater. Fredsopbygning og statsopbygning går ifølge ministeren hånd i hånd, og han fremhævede uddannelsesområdet, skoler og universiteter som en helt nødvendig del af kapacitetsopbygningen i svage stater.
Med dette udgangspunkt drøftede ministeren og Aalborg Universitets forskere og studerende bl.a. universiteternes videnskabelige sociale ansvar og forpligtelsen til at indgå i ligeværdige samarbejder med universiteterne i udviklingslandene.

Det gode eksempels magt og forslag om opblødning af de stramme rammer i BSU

Aalborg Universitet arbejder ud fra et grundlag om SSR og er dybt engageret i arbejdet i regi af BSU, hvor Aalborg Universitet er repræsenteret i styregrupperne på alle platforme, ligesom forskningsdirektør Lene Lange sidder i den overordnede styregruppe. Et særligt og tværgående fokus for AAU er her problembaseret læring, tværfaglighed og e-learning som potentielle katalysatorer for kapacitetsopbygning i udviklingslandene. Fra Aalborg Universitets side blev der derfor overfor ministeren argumenteret for, at BSU-initiativet bør blødes op, så flere sydlige partnere såsom eksempelvis Bangladesh kan inkluderes, og at programmet kan komme til at rumme flere af de initiativer, der allerede eksisterer og fungerer godt.

Forskningsdirektør Lene Lange: ”Vi havde en god drøftelse med ministeren, bl.a. om hvorvidt de rammer, der er givet i BSU arbejdet, er for stramme, eller om de med fordel kan blødes op på nogle punkter, så flere initiativer og lande kan rummes under denne indsats”.

Fra Aalborg Universitets side opfordrede man desuden til, at benytte sig af det gode eksempels magt. Triple helix netværk som det AAU-baserede Acces2Innovation har således gode erfaringer med samarbejde mellem universiteter, NGO’er og virksomheder i forhold til sydlige partnere.

Dekan Lone Dirckinck-Holmfeld: ”En af de ting, der gør Aalborg Universitet særlig stærk i forhold til sydlige og overseas partnere, er vores tværfaglige, problembaserede og integrerede triple helix-tilgang til uddannelse, forskning og erhvervssamarbejdet – her står Aalborg Universitet stærkt og har meget at byde ind med i forhold til lande, hvis uddannelses- og forskningsinstitutioner er mere traditionelt og vertikalt opbyggede.


Yderligere oplysninger