Aalborg Universitet hjælper med at gøre det nemmere at være kunde hos NS System

Som en del af Globaliseringsprogrammet har Aalborg Universitet og NS System i et halvt år samarbejdet om at udvikle en digital løsning, der skal gøre det nemmere at være kunde hos NS System. Kresten Thomsen og Reimer Ivang fra Aalborg Universitet har hos NS System anvendt den nyeste forskningsmæssige viden til at forstå NS System og deres kunder. Denne viden har i tæt samarbejde med NS System resulteret i en ny digital løsning, hvor NS Systems kunder lettere kan få adgang til den meget specifikke viden om tekstil og tryk på tekstil, som NS System besidder.

Lagt online: 16.01.2014

Universitet og erhvervsliv i vækstskabende samarbejde

Aalborg Universitet har via Globaliseringsprogrammet (støttemidler fra EU’s strukturfonde og regionale vækstmidler) fået mulighed for at deltage i forskellige udviklingsorienterede samarbejder med forskellige nordjyske virksomheder. Formået er at iværksætte nyeste viden og forskning i virksomhederne og derigennem skabe nye muligheder for fremtidig vækst, i såvel virksomhedens antal ansatte som vækst i omsætning. For godt et halvt års tid siden startede et samarbejde imellem Aalborg Universitet, Institut for Økonomi og Ledelse og NS System om at finde en løsning på, hvordan man kunne gøre det nemmere at være kunde hos NS System. Et behov man havde hos NS System, da den nuværende offline bestillingsproces til tider var tung, langvarig og besværlig. Noget som NS System meget gerne ville lave om på, da man i virksomheden har et mål, der hedder, at det skal være nemt at være kunde hos NS System.

Lektor i international markedsføring og nye medier, Reimer Ivang, Aalborg Universitet udtaler om processen:

- Denne type samarbejde er prototypen på, hvordan forskning og ny viden kan gøre en reel forskel i virksomhederne. Samarbejdet med NS System har været fantastisk, og det er utroligt livsgivende, at vi har kunnet afleverer noget, som gør en forskel.

NS System har fået tilført viden, kompetencer og erfaring

NS System er en produktionsvirksomhed beliggende i Frederikshavn i Nordjylland. Virksomheden leverer synlighed på tekstil, hvilket er tryk på forskellige tekstiler, såsom numre til sportstrøjer, navn og reklame på spillertøj, firmanavnet på tømmermesterens bukser og lignende. Denne proces med at få bestilt synlighed på tekstil hos NS System har tidligere været en tung proces, som primært har fundet sted på mail og telefon, hvor der har været en del korrespondance frem og tilbage imellem NS System og deres kunder. Dette skulle nu være over og med den nye NS Shop kan kunderne i større grad og hurtigere danne sig et overblik over, hvilken type tekstil de har behov for i forhold til, hvad trykket skal kunne holde til, og samtidig kan de selv eksperimentere med, hvordan trykket skal tage sig ud på tekstilet.

Marianne Bøgh, der er HR og Projektkoordinator hos NS System, udtaler om processen:

- Universitetet rummer noget viden, kompetencer og erfaring, som vi ikke har i virksomheden. Samarbejdet har dermed givet os adgang til absolutte specialister, der har sikret os en løsning på vores problemer, som ligger ud over det normale.

- Det konsekvente fokus på vores kunder og det at få deres processer og arbejdsmønstre med i projektet har været unikt. Projektmodellen har således understøttet en opsøgende tilgang til kunderne. Dermed har vi kunnet gå ud og forstå deres hverdag og hvilke problematikker de står med. Med denne viden kunne vi så finde ud af, hvordan vi kan understøtte dem i det her værktøj, som vi har lavet.

- Projektet er nu afsluttet og vi står med en løsning som differentierer os fra de nærmeste konkurrenter og som dermed understøtter vores ambition om fremtidige vækst og dermed antallet af arbejdspladser i Nordjylland.

- Systemet har været i drift siden midt december og vi har kun fået positive tilbagemeldinger fra de kunder, som har haft adgang til systemet. Kunderne roser specielt brugervenligheden samt den meget simple måde, konfigureringen nu håndteres på. Det er altså en kompliceret proces, som via IT er blevet simpel.

Baggrund

Processen, som NS System har været igennem med Aalborg Universitet og Globaliseringsprogrammet, har varet over et halvt år, hvor virksomheden har fået hjælpe til at lægge et fundament til en ny web shop. Aalborg Universitet har biddraget med at specificerer kravene til den digitale løsning. Projektet dækkede bl.a.: kortlægning af kundernes købsprocesser, deres behov og ønsker til en ny NS Shop. Derudover har man analyseret processerne internt i NS system, hvordan man med en ny digital løsning kan bistå kundernes behov og samtidig indarbejde NS Systems arbejdsgang og interne processer, så man får en løsning, der er optimal for begge parter.

Kontaktinformation

Aalborg Universitet:

Reimer Ivang, ivang@business.aau.dk, tlf. 27 28 90 06
Kresten Thomsen, kt@business.aau.dk, tlf. 25 75 79 13

NS System:

Marianne Bøgh, mb@nssystem.dk, tlf. 92 22 10 25