Lektor Noemi Katznelson fra Institut for Læring og Filosofi er blevet udpeget til medlem af det nyoprettede Råd for Ungdomsuddannelse. Dette råd skal rådgive undervisningsministeren om tværgående udfordringer og fælles emner for uddannelsesområdet. Rådet kommer i den forbindelse særligt til at fokusere på elevernes udbytte af undervisning og deres trivsel, herunder hvordan man mindsker betydningen af elevernes sociale baggrund i forhold til deres resultater.
- Når vi skal fremtidssikre og udvikle de samlede ungdomsuddannelser, er det vigtigt, at vi ser på tværs af de enkelte uddannelsesretninger. Det nye Råd for Ungdomsuddannelser skal sørge for, at vi får et helhedssyn på den samfundsmæssige opgave, det er, at alle unge får en ungdomsuddannelse, og derfor bliver rådets arbejde afgørende,” siger undervisningsminister Christine Antorini i en pressemeddelelse fra Undervisningsministeriet.
Forskning om ungdomskultur
Og netop unges forhold til uddannelse og arbejde er et centralt område i Noemi Katznelsons forskning og hendes funktion som center- og forskningsleder på Center for Ungdomsforskning (Cefu) ved Institut for Læring og Filosofi på AAU København. Derudover har hun udgivet en række bøger om emnet som bl.a. ”Ungdomsliv” og ”Er selvtillid nok? Betydning af tillid i fastholdelsen af unge i uddannelse”. Samtidig modtog hun i 2013 Mads Rasmussens Mindepris for hendes store indsats for at skabe fokus på og forståelse for erhvervsuddannelsernes værdi for samfundet. Ud over det aktuelle medlemskab af Råd for Ungdomsuddannelse varetager Noemi Katznelson også en række andre tillidshverv som bl.a. næstformand i det Nationale Dialogforum for uddannelses- og erhvervsvejledning under undervisningsministeren, som medlem af plenarforsamlingen og forretningsudvalget i Det Kriminalpræventive Råd samt som medlem af dialoggruppen omkring ny nordisk skole etableret af undervisningsministeren.
For yderligere information kontakt:
Noemi Katznelson på tlf.: 20 68 66 80 eller på e-mail: nka@learning.aau.dk
Læs mere om Råd for Ungdomsuddannelse