AAU med i kampagne for at skaffe 30.000 ingeniører

AAU med i kampagne for at skaffe 30.000 ingeniører

En akut mangel på 30.000 ingeniører i Danmark. Det vil være scenariet i 2020, hvis flere unge ikke vælger tekniske eller naturvidenskabelige uddannelser i årene fremover. Derfor er AAU gået sammen med Ingeniørforeningen IDA og en række andre organisationer, uddannelsesinstitutioner og virksomheder om en kampagne, der skal få de unges øjne op for ingeniøruddannelserne og generelt sætte fokus på, hvorfor ingeniører er vigtige: De skaber vækst, omsætning og danske arbejdspladser.

Lagt online: 27.06.2014

Kampagnen, som har fået navnet Engineer the future, skal køre over de næste tre år, og ud over AAU og IDA står store virksomheder som LEGO, Coloplast og Novozymes bag kampagnen.

Flere unge skal vælge ingeniør-vejen

Deltagerne i Engineer the future vil over de kommende år i fællesskab arbejde målrettet på at udbygge grundlaget for, at det danske samfund udvikler sig i en ambitiøs retning, hvor vi udnytter og integrerer teknologiske løsninger til fulde. Og det vil kræve at flere unge vælger de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser.

Prodekan på Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet på AAU, Lars Døvling, forklarer hvorfor AAU er trådt ind i samarbejdet:

- Vi ønsker at gøre, hvad vi kan, for at være med til at skaffe det nødvendige antal ingeniører til Danmarks fremtid. Vi tilbyder selv et stort antal studiepladser med mulighed for at uddanne fremragende ingeniører, og det ved vi, at vore kolleger landet over også gør. Sammen med dem og de virksomheder, der har brug for ingeniører, må vi gøre vores bedste for at informere de unge om de muligheder, der ligger i en uddannelse som ingeniør.

Tal fra en OECD-rapport viser, at kun 2,6 % af de 15-årige danskere planlægger en ingeniørkarriere. Til sammenligning planlægger 6,9 % af de unge i de øvrige OECD-lande en ingeniørkarriere. Så der er muligheder i Danmark og ikke mindst brug for at få de unges øjne op for ingeniøruddannelserne. Og sker det ikke, kan det få vidtrækkende negative konsekvenser for Danmark, forudser Lars Døvling:

- Hvis ikke Danmark uddanner nok af vore egne unge til ingeniører, kan vi ikke regne med at dække ingeniørbehovet ved rekruttering fra andre lande, men må se i øjnene, at virksomheder – og dermed også arbejdspladser, der kunne besættes i Danmark – flytter til udlandet. Det kan få meget negative konsekvenser, både økonomisk og vidensmæssigt.

Danmark bruger mindre på teknisk forskning

En af udfordringerne, som kampagnen specifikt skal tage fat på, er at der slet ikke er nok fokus på teknologi i Danmark. En undersøgelse fra analyseinstituttet Eurobarometer viser fx at kun få danskere ser muligheder og behov for at finde løsninger gennem teknologi og naturvidenskab. Den samme tendens går desværre igen hos beslutningstagerne.
I 2010 brugte Danmark således kun 2,5 mia. kr. på teknisk forskning – svarende til 14 % af de samlede offentlige forsknings- og udviklingsudgifter. Det placerer Danmark på en 27. plads ud af 30 OECD-lande.

Ingeniører redder verden

Engineer the future kommer til at løbe over de næste tre år, og kampagnen med budskabet ”Likes redder ikke verden – det gør ingeniører” er allerede i gang frem mod uddannelsesinstitutionernes ansøgningsfrist den 5. juli. Samtidig køres konkurrencen ”Danmarks sejeste ingeniør”, hvor alle kan indstille deres kandidat. Konkurrencen skal hylde de danske ingeniørtalenter og generelt skabe mere opmærksomhed om ingeniørområdet.

Yderligere oplysninger

Læs mere om kampagnen på engineerthefuture.dk og om ”Danmarks sejeste ingeniør” konkurrencen.

Kontakt

Prodekan Lars Døvling, tlf. 4160 9641, mail lda@math.aau.dk.