Fem matematikstuderende på andet semester på Aalborg Universitet har fundet en nem og billig løsning på, hvordan kommuner kan få et bedre og hurtigere overblik over vejnettets tilstand. Ved hjælp af teknologi, der findes i de fleste moderne smartphones, har de udarbejdet de matematiske formler, der skal til, for at rystelserne i bilen kan oversættes til beskeder om huller i vejen.
- Vi benyttede os af accelerometer og GPS. Det findes i stort set alle moderne mobiltelefoner. Og når telefonen lå i bilen eller sad i en mobiltelefonholder, kunne vi sammenholde bilens hastighed med bump og rystelser i vejen – samtidig med at GPS'en med cirka seks meters nøjagtighed kunne fortælle, hvor der var en ujævnhed, fortæller Peter Sibbern, der er talsmand for gruppen af studerende.
Der findes allerede nu applikationer, hvor bilister kan give vejvæsenet et praj om dårlige veje, men de kræver, at man standser bilen, stiger ud og tager et billede af hullet, som man sender ind sammen med en kommentar. Med de AAU-studerendes system sker registreringen automatisk.
Mange brugere og stor nøjagtighed
At systemet er så let at bruge og ikke kræver, at man skal gøre andet end at have sin mobiltelefon med i bilen, er en stor fordel, hvis indrapporteringen skal være nøjagtig. Begrebet kaldes crowdsourcing, og det betyder, at mange brugere bidrager med data, der tilsammen giver et ganske nøjagtigt billede af vejenes tilstand.
- Vi kan ikke registrere små revner i vejen, men skæve vejdæksler og huller kan vi måle ret nøjagtigt. Om vinteren, når de fleste huller opstår, vil vi kunne registrere det time for time, når hullerne opstår og vokser. Jo flere, der bruger systemet, jo mere nøjagtige bliver tallene, siger Peter Sibbern,
Det er information, der potentielt vil kunne spare kommuner og Vejdirektoratet for både tid og penge, når vejreparationerne skal planlægges og prioriteres efter en hård vinter.
Stort potentiale
- Det her er et rigtig godt eksempel på det geniale i den problemorienterede undervisning, vi bruger på AAU, siger lektor Søren Løkke fra Institut for Planlægning, der har været en af vejlederne på projektet.- Jeg er super stolt af de studerende, der har lavet et rigtig godt projekt. Og det giver dem et sus, når det, de arbejder med, rent faktisk kan bruges ude i verden.
Søren Løkke ser et stort potentiale i vejrapporteringssystemet som et supplement til det system, der allerede findes i dag, hvor huller i vejene bliver registreret med dyrt maskineri, der kan foretage meget fintfølende målinger.
- Den teknologi, de studerende har taget udgangspunkt i, findes i en hvilken som helst mobiltelefon i dag, så man kan lave rigtig mange målinger stort set uden omkostninger. Når der er lavet en app, der kan downloades, vil den sende data til vejmyndighederne, så man kan lave et kort over, hvor problemerne er, siger han.
Godt for samfundet
Udover at dataindsamlingen kan give kommunerne og Vejdirektoratet et bedre overblik over vejenes tilstand, ser Søren Løkke også andre fordele ved systemet.
- Med crowdsourcing er der tale om vidensdeling mellem borgerne og det offentlige. Det, at den forbindelse bliver etableret, kan have stor værdi. Borgerne er på den måde faktisk med til at få velfærdsstaten til at fungere. Det er måske store ord at bruge, men dét at alle kan bidrage, er med til at kitte samfundet sammen.
Kontakt
• Studerende Peter Sibbern, tlf. 3154 4104.
• Postdoc Tobias Lindstrøm Jensen (vejleder), Institut for Elektroniske Systemer, tlf. 9940 7517.
• Lektor Søren Løkke (vejleder), Institut for Planlægning, tlf. 9940 8296.