For to år siden arrangerede Hjørring Gymnasium og HF-kursus og Aalborg Universitet første gang sprogcamp. Siden er arrangementet vokset støt, og i år ventes 145 hf-, stx- og gymnasieelever til landets største sprogcamp den 25. og 26. januar på Hjørring Gymnasium og HF-kursus. Fælles for de unge er, at de har en interesse og et talent for sprog - enten engelsk, tysk, fransk, spansk, italiensk, kinesisk, klassiske sprog (græsk og latin) eller dansk som fremmedsprog. I løbet af weekenden bliver de så præsenteret for oplæg samt engageret i workshops og praktiske øvelser - denne gang bl.a. omkring tolkning. Virksomheden ProShop Europe stiller i den forbindelse professionelle simultantolkningsbokse, hvisketolkningsudstyr og konferenceudstyr til rådighed. Derudover tager en translatør og en tolk turen til Hjørring for at møde de unge sprogtalenter.
- Vi vil gerne understøtte talentarbejdet i undervisningsverdenen, ligesom vi gennem et samarbejde med erhvervslivet ønsker at vise, hvad sprog faktisk kan bruges til. Vores kontakt til universitetet betyder desuden, at de studerende får mulighed for at møde universitetsverdenen, inden de skal vælge en videregående uddannelse, forklarer Nina Andersen, der underviser i spansk på Hjørring Gymnasium og HF-kursus og er initiativtager til sprogcampen.
Erhvervslivet bakker op
Ud over at gøre noget særligt for de dygtigste sprogelever har campen nemlig også til formål at skabe øget interesse blandt de unge for at tage en sproglig uddannelse. I dag er det kun engelskstudiet, der oplever fremgang på de videregående uddannelser, men den udvikling ønsker Hjørring Gymnasium og HF-kursus og Aalborg Universitet sammen at vende.
- Det er vigtigt, at vi i Danmark får uddannet unge mennesker, som er rigtigt dygtige til engelsk, men også de andre fremmedsprog, som er betydningsfulde f.eks. i samhandelen med vores eksportmarkeder. Sprogcampen er en virkelig god mulighed, fordi eleverne kommer til at få en klar oplevelse af, at sprog og interkulturel kommunikation er en kompetence, virksomheder og organisationer, som navigerer i verden i dag, bare ikke kan undvære. Der skal fremmedsprogskompetencer til, og det skal være på et højt niveau, siger lektor Malene Gram fra Institut for Kultur og Globale Studier på Aalborg Universitet.
Erhvervslivet har derfor også fået øjnene op for sprogcampen. LEGO, Ecco, Beauté Pacifique, LBN Medical, Expo-Net, Polar Seafood Denmark og Fynbo Foods er blandt de virksomheder, som støtter projektet.
- Det er meget vigtigt, at vi fra erhvervslivets side støtter op om sproglige og kulturelle uddannelser, for der er en tendens til, at de bliver forsømt. Traditionelt har vi ellers haft en meget fin tradition for at lære fremmedsprog, men nu er fx tysk ikke længere obligatorisk i gymnasiet, selvom Tyskland er vores allerstørste samarbejdspartner. Det er derfor vigtigt at slå et slag for sprog, for Danmark er et lille land, og vi lever af at sælge produkter til udlandet, og her bliver vi belønnet, hvis vi går ind på vores udenlandske samarbejdspartneres sprog. Det viser interesse og åbner for sympati, fortæller indehaver af Polar Seafood Denmark Bent Norman Petersen.
For yderligere information kontakt:
Nina Andersen, Hjørring Gymnasium, på telefon: 23 64 07 84 eller e-mail: na@hj-gym.dk
Malene Gram, Aalborg Universitet, på telefon: 24 42 91 36 eller på e-mail: gram@cgs.aau.dk
Bent Norman Petersen, Polar Seafood Denmark, på telefon: 40 68 29 44 eller på e-mail: bnp@polarseafood.dk
Se program og læs mere om deltagerne på Sprogcampens hjemmeside.