Flere hundrede tusinde danskere sætter sig hver dag op på cyklen og kaster sig ud i trafikken på landeveje og cykelstier. Ny forskning viser meget klart, at det kan betale sig at vælge iøjnefaldende påklædning, hvis man som cyklist gerne vil nå frem i god behold. 3.400 cyklister i hele landet har i et år klædt sig i en skriggul cykeljakke, før de satte sig op på cyklen, og sammen med dem har man fulgt en kontrolgruppe på 3.400 cyklister i deres sædvanlige cykeltøj.
- Vi har ved lodtrækning fordelt 6.800 cyklister tilfældigt i to lige store grupper. Kun den ene gruppe fik en pangfarvet cykeljakke. Alle 6.800 har fortalt os om deres uheld igennem et år, og resultatet er meget markant. Cyklisterne iklædt jakker i en pangfarve havde 48 procent færre personskadeuheld med motorkøretøjer end gruppen, der kørte i deres sædvanlige cykeltøj, fortæller Harry Lahrmann, lektor på Institut for Byggeri og Anlæg ved Aalborg Universitet, som står bag projektet.
Han fortsætter:
- I 2012 kom 4.684 cyklister på skadestue efter et uheld med en anden trafikant. I henhold til resultaterne fra vores forsøg kunne 2.311 af dem være undgået, hvis alle cyklister bar en pangfarvet cykeljakke. Pangfarven betyder, at andre trafikanter langt nemmere får øje på dig også i dagslys, fx når de kigger i sidespejlet ved et højresving. På den måde virker pangfarver som en ekstra sikkerhed sammen med en almindelig opmærksom adfærd som cyklist.
Harry Lahrmann har tidligere gennemført forskningsprojektet Projekt Kørelys, der viser, at cyklister med kørelys på cyklen hele døgnet har knap 50 pct. mindre risiko for at blive involveret i trafikulykker med andre trafikanter. Projekt Cykeljakken viser, at pangfarver reducerer risikoen i samme størrelsesorden.
Et meget klart resultat
TrygFonden har bevilget 4,3 mio. kroner til forskningsprojektet, og her vækker resultaterne begejstring.
- Det er et fantastisk og et meget klart resultat, som understreger, at det betaler sig at tænke i synlighed i trafikken – ikke mindst når man færdes som blød trafikkant, siger Merete Konnerup, forskningsansvarlig for projektet i TrygFonden.
TrygFonden har igennem mange år arbejdet for at øge trafiksikkerheden, blandt andet gennem mangeårig indsats for at uddanne børn og unge til sikre trafikanter og ved uddeling af reflekser.
- I TrygFonden har vi stort fokus på trafiksikkerhed. I de seneste 12 år har vi uddelt knap 9 mio. gratis reflekser til danskerne, og den nye viden om pangfarverne tager vi med i det fremtidige arbejde. Reflekser er stadig væsentlige, men de har kun effekt i skumringstimerne og i de mørke timer. Pangfarverne har også vist deres værdi i dagtimerne, så vi vil kraftigt opfordre cyklisterne til at fylde sig med pangfarver. Men husk også reflekserne, cykellygterne og hjelmen, lyder det fra Merete Konnerup.
I 2012 blev 21 cyklister dræbt i uheld, der involverede et motorkøretøj. Hvis cyklisterne var klædt i pangfarver, kunne adskillige af dem formodentlig være blevet reddet.
Både dette forsøg og det tidligere Projekt Kørelys dokumenterer, at større synlighed af cyklister vil kunne nedsætte antallet af personskadeuheld med cyklister markant, og at øget synlighed er en særdeles billig måde at forbedre cyklisters sikkerhed på. Derfor bør sådanne tiltag prioriteres i både det lokale og nationale trafiksikkerhedsarbejde.
Ydermere giver studierne af de sikkerhedsmæssige effekter af kørelys og cykeljakker anledning til en fornyet diskussion af kravene til cyklers indretning og cyklisternes anvendelse af sikkerhedsudstyr, herunder ikke mindst sikkerhedsudstyr, der forbedrer cyklisternes synlighed.
Om Projekt Cykeljakken
• Effekten af at cykle i pangfarver er med denne undersøgelse for første gang i verden undersøgt i det mest solide forskningsbaserede evalueringsdesign, der findes: Et lodtrækningsforsøg. Det betyder, at man kan have stor tillid til den effekt, der er blevet fundet.
• 6.800 cyklister, der havde meldt sig frivilligt, blev fordelt tilfældigt på en pangjakke-gruppe og en kontrolgruppe.
• I projektet blev antallet af personskadeuheld i et år blandt 3.400 cyklister, der brugte en pang-gul cykeljakke, sammenlignet med 3.400 cyklister, der brugte deres normale cykeltøj.
• Gruppen af cyklister med pangjakker var iklædt jakken på 77 procent. af deres cykelture igennem det år, som forsøget kørte.
• Begge grupper rapporterede hver måned, om de havde været involveret i en trafikulykke som cyklist.
• De selvrapporterede uheld viser, at testgruppen havde 38 procent færre personskadeuheld med andre trafikanter end gruppen, der ikke brugte cykeljakke. Ses der alene på uheld med personskade mellem deltagerne og motorkøretøjer, er forskellen på 48 procent.
• Konklusionen er, at beklædning, der forbedrer cyklisters synlighed markant, kan give en markant reduktion i cyklisters uheldsrisiko.
• Mellem 17.000 og 20.000 cyklister hvert år kommer på skadestuen efter uheld i trafikken (inkl. eneuheld).
• Læs mere på www.cykeljakken.dk, hvor hele rapporten kan downloades.
Yderligere oplysninger
• Harry Lahrmann, lektor, Institut for Byggeri og Anlæg, Aalborg Universitet, tlf. 4056 0375.
• Merete Konnerup, forskningsansvarlig for projektet, TrygFonden, tlf. 4526 0824.
Om TrygFonden
TrygFonden varetager TryghedsGruppens almennyttige arbejde. TryghedsGruppen er hovedejer i forsikringsselskabet Tryg og skaber værdi og tryghed gennem langsigtede investeringer og almennyttige uddelinger.