Efter 2½ års forskning er forskere fra Aalborg Universitet Esbjerg og deres samarbejdspartnere nemlig klar til at præsentere resultaterne af deres anstrengelser med projekt ”Virtual Dressing Room (VDR)” eller på dansk ”Det digitale prøverum”, og demonstrationen kommer til at foregå i Kolding Storcenter.
- VDR handler om at gøre det muligt at prøve tøj uden fysisk at have det på, og formålet er at nedbringe mængden af tøj, som kunder returnerer til internetbutikker på grund af forkert størrelse eller farve, siger projektleder Dr. Michael B. Holte fra Aalborg Universitet Esbjerg. Aalborg Universitet står sammen med Virtual Lab A/S og Commentor A/S bag projektet, som InnovationsFonden støtter med 14 millioner kroner. Yderligere samarbejdspartnere erBestseller, Smart Guy og Microsoft.
Bliv til en computerfigur
I praksis foregår VDR på den måde, at en kunde stiller sig fuldt påklædt foran et 3d-kamera, som måler kundens kropsbygning. Ud fra målingerne laver computeren en computerfigur (en såkaldt avatar) af kunden. I forvejen er en masse tøj skannet ind i systemet, og nu kan kunden så prøve forskelligt tøj ved at vælge eksempelvis en bestemt trøje i størrelse medium. Computeren giver så avataren trøjen på, og kunden kan på en skærm se, hvordan tøjet passer. Ved at bevæge sig foran kameraet kan kunden se, hvordan tøjet ser ud fra forskellige vinkler. På den måde får kunden et bedre indtryk af, hvordan tøjet falder, og om farven er den helt rigtige frem for ”blot” at se et billede i et katalog eller på en hjemmeside.
Den store mængde tøj, som kunderne returnerer, koster netbutikkerne rigtigt mange penge, når de skal håndtere returvarerne og sende nyt til kunden, og de udgifter skulle gerne mindskes med VDR. Lidt ude i fremtiden er planen derfor, at kunderne ved hjælp af et Kinect kamera derhjemme kan ”prøve” tøjet via avataren på tøjfirmaernes hjemmesider, inden de bestiller og betaler.
Sjov dataindsamling
Men i første omgang skal systemet testes og data hentes ind, og derfor bliver det muligt for kunderne at prøve systemet i praksis i Kolding Storcenter den 14. og 15. august mellem klokken 9:30 og 19:00.
- Det kan aldrig blive helt det samme som at stå i et ”rigtigt” prøverum, for kunden vil eksempelvis ikke kunne føle tøjet, men der er ingen tvivl om, at VDR vil give en markant bedre oplevelse af tøjet end ved blot at kigge i et katalog eller på en hjemmeside. Spørgsmålet er bare, hvor tæt vi kommer på oplevelsen af at være i et ”rigtigt” prøverum, og det håber vi, at kunderne i Kolding Storcenter vil hjælpe os med at blive klogere på. Udover at give os data og viden om brugeroplevelsen af systemet er jeg overbevist om, at kunderne vil få en sjov oplevelse, så jeg håber, at rigtigt mange kigger forbi, siger Michael B. Holte.
Kontakt/yderligere information:
Projektleder Dr. Michael B. Holte, Aalborg Universitet, telefon 20 64 57 60