Rapport gransker elbilers fart, forbrug og rækkevidde

Rapport gransker elbilers fart, forbrug og rækkevidde

Målinger fra GPS-udstyr og kørecomputere sammenligner i en ny detaljeret forskeranalyse 164 elbilers fart, forbrug og kørselsmønster med almindelige brændstofbilers. Rapporten dokumenterer, at elbilernes energiforbrug er meget større i kolde end varme måneder, og at det medfører markante sæsonudsving i deres rækkevidde per opladning.

Lagt online: 19.03.2014

Rapporten er bestilt af Energistyrelsen, og det er forskere fra Aalborg Universitet, der har tumlet med de 134 millioner GPS-målinger og øvrige data.

Langsommere på motorvej

Lektor Kristian Torp, Institut for Datalogi, Aalborg Universitet.- Vi kan fx se, at elbilerne kører noget langsommere på motorveje end andre biler, der kører på benzin og diesel. Til gengæld følger de fint med i byerne. Der kan vi ikke se forskel på elbiler og brændstofbilerne, fortæller lektor Kristian Torp fra Aalborg Universitets Institut for Datalogi.

Sammen med kolleger i Center for Data-intensive Systemer (Daisy) har han specialiseret sig i at rense og analysere de informationer, som kan hentes ud af GPS-udstyr og såkaldte CAN-bus computere i biler. Tidligere har forskerne fokuseret på trængselsproblemer i det danske vejnet, men den nye analyse er bestilt af Energistyrelsen for at få mere viden om, hvordan elbilerne bliver brugt.

Få lange ture

Resultaterne er samtidig et faktatjek af nogle af de myter, som knytter sig til elbiler. Flere af dem handler om elbilernes batterikapacitet, og om hvor stor en begrænsning den er for elbilernes rækkevidde.

- Vores rapport viser, at 99,1 procent af turene i elbil bruger under halvdelen af batteriets kapacitet. Generelt bliver der sjældent kørt lange ture i elbil, men det hænger også sammen med, at de har begrænset rækkevidde, oplyser Kristian Torp.

Undersøgelsen dokumenterer, hvor sæsonafhængig elbilers præstationsevne er, fordi batterierne bliver påvirket af temperaturen:

- Når vi vurderer køretøjernes rækkevidde, så kører elbilerne som tommelfingerregel 120 kilometer på en opladning om sommeren men kun 80 kilometer i de kolde måneder om vinteren. Det er en tredjedel til forskel – så det er markant, mener Kristian Torp.

Bilerne, der har leveret data til analysen, er førstegenerations elbiler fra Citroen, Peugeot og Mitsubishi, som i praksis alle benytter samme teknologi. De mange målinger er fra kørsel i 2012, og forskerne vil følge op med analyse af tal fra 2013, når de får adgang til de nødvendige data.

Fakta

• Rapporten analyserer elbilers forbrug baseret på GPS og såkaldte CAN-busdata, der er logget under kørsel i det meste af landet. De større byer og det overordnede vejnet er godt dækket af data.
• 164 elbiler har logget knap 134 millioner målinger i perioden 1.1.2012 til 31.12.2012.
• Elbilerne kører generelt kortere ture. Det er som forventet, da de har mindre rækkevidde end brændstofbiler.
• 99,1 procent af turene anvender under 50 procent af elbilernes batterikapacitet. Der køres generelt meget få længere ture med elbil.
• Generelt kører elbiler på motorveje 10-15 km/t langsommere end brændstofbiler uanset årstid. Forskerne antager, at den betydelige forskel skyldes, at elbilers tophastighed generelt er lavere end brændstofbilers.
• Meget få bilister kører over 80 km om dagen i elbil.
• Elbilernes forbrug er lavest i de varmere forårs- og sommermåneder og højest i efterårs- og vintermånederne. Dermed er der også stor forskel på deres rækkevidde henover året.

Yderligere oplysninger

• Lektor Kristian Torp, Institut for Datalogi, Aalborg Universitet, tlf. 9940 7222.
• Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.