Ros og høje forventninger til Danmarks første UNESCO-center for uddannelse

Ros og høje forventninger til Danmarks første UNESCO-center for uddannelse

Ros og gratulationer blev ledsaget af store fremadrettede forventninger, da uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen og repræsentanter for FN's uddannelsesorganisation åbnede et nyt UNESCO-Center for problembaseret læring på Aalborg Universitet.

Lagt online: 26.05.2014

- Det kræver mod at gå mod strømmen. Det har Aalborg Universitet gjort – og med utrolige resultater. Universitetet har ændret modellen for ingeniøruddannelser fra et forelæsningsbaseret traditionelt program til en ny og opfindsom undervisningsmetode, der tilskynder til læring via projektarbejde, lød det anerkendende fra professor Maciej Nalecz, som leder UNESCO's afdeling for videnskabspolitik og kapacitetsopbygning.

Som han påpegede, inden han underskrev den formelle aftale om etableringen, er Aalborg-centret et af de allerførste i verden inden for ingeniørvidenskab i UNESCO-regi og det første UNESCO-center overhovedet i Danmark. Ansøgningsprocessen har været en langstrakt affære, som uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen i en videotransmitteret åbningstale sammenlignede med et vellykket maratonløb:

Uddannelsesminister Sofie Carsten Nielsen var med via Skype, mens rektor Per Michael Johansen indtog talerstolen ved åbningen af UNESCO-centret.- Jeg er meget stolt over, at vi i Danmark nu har et exceptionelt internationalt center. Det har været en lang og hård proces, men arbejdet er ikke afsluttet, så vi skal holde farten. Jeg har store forventninger til jeres funktion som et nervecenter i et globalt vidensdelingsnetværk for uddannelse. Det er vigtigt, at vi i Danmark er åbne for verden og tillader os selv at blive inspirerede alle steder fra. Og naturligvis også at vi inspirerer andre med vores erfaringer. Jeg ser frem til at følge jeres forskning i effektiv læring og udvikling af endnu mere succesfulde metoder, sagde ministeren, som beklagede at hun ikke var i stand til at være fysisk til stede, men lovede at sætte sin underskrift på aftalen så snart som muligt.

Aalborg Universitets rektor Per Michael Johansen takkede både ministeriet og den danske UNESCO-delegation for vigtig støtte og opbakning i den proces, der er gået forud. Og så benyttede han egne erfaringer til at give den problembaserede undervisning det bedst tænkelige skudsmål:

- Både som ny rektor og på baggrund af min egen fortid som studerende her fra universitetet, er jeg fuldt og fast overbevist om den problembaserede læringsmodels resultater, når det gælder uddannelse af ingeniører og forskere. Den fører til kandidater med viden og kompetencer, som imødekommer både virksomhedernes behov og samfundets udfordringer omkring bæredygtighed.

Fakta

• Professor og UNESCO-centerleder Anette Kolmos har siden 2007 siddet i et særligt UNESCO-professorembede i problembaseret læring (PBL). Siden 2009 har Aalborg Universitet med støtte fra private fondsmidler haft sit eget center for problembaseret læring og bæredygtighed. Det er indsatsen og kompetencerne derfra, der nu skal bygges videre på under UNESCO's protektion.
• Læs mere om UNESCO’s godkendelse af det nye center på aau.dk.
• Det nye UNESCO-center skal især fokusere på fire opgaver: etablering af regionale og globale netværk, forskning og forskeruddannelse, uddannelse og kapacitetsopbygning samt formidling til skoler, institutioner og omgivende samfund og etablering af åbne ressourcer.

Kontakt

• Professor Anette Kolmos, Institut for Planlægning, AAU, mobil 2020 4208.
• Afdelingsleder Marianne Nyborg, Institut for Planlægning, AAU, tlf. 9940 8308.
• Dekan Eskild Holm Nielsen, Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, AAU, mobil 2944 8337.