Smartphone-spam eller service med stedsans

Smartphone-spam eller service med stedsans

To industrielle designere fra AAU advarer forretningsdrivende mod at bruge den lokationsbaserede Apple-teknologi "iBeacon" til aggresiv markedsføring over for potentielle kunder. Hvis teknologien anvendes forkert, vil brugerne bare opfatte det som spam på deres smartphone. Brugt rigtigt kan den til gengæld servicere potentielle kunder på en ny måde, når de nærmer sig.

Lagt online: 02.09.2014

iBeacon er en ny teknologi fra Apple, der gør det muligt at sende specifik information til smartphones på bestemte lokationer. Beskederne bliver sendt med Bluetooth, når mobilen kommer inden for rækkevidde af de "fyrtårne", som indgår i et iBeacon-system. Teknologien kan fx bruges til at pushe slagtilbud og til at håndtere betalingen for dem.

Muligheder og begrænsninger

Jane O.B. Olsen og Kjersti Barstad Strand har i deres afgangsspeciale som industrielle designere udforsket iBeacons muligheder og begrænsninger. Både via et konkret appkoncept med iBeacon-features til restaurationsbranchen samt med et procesforslag til en optimal udviklingsproces til softwarevirksomheden Huge Lawn i Aalborg, som udvikler apps til smartphones.

Jane O.B. Olsen og Kjersti Barstad Strand - nyuddannede industrielle designere.Virksomheden har også bidraget med vigtig sparring til udvikling af restaurant-app'en, som tager udgangspunkt i en landsdækkende fastfood-kæde. Dens features er dog så generiske, at de nemt kan implementeres i andre restauranter og cafeer.

- Den er designet som et nyt lag på kædens eksisterende service, som giver brugeren en bedre oplevelse. Det er uhyre vigtigt, at man tænker på slutbrugeren, når man implementerer iBeacons. Samarbejdet med Huge Lawn viste, at vi fokuserer forskelligt i udviklingsprocessen. De fokuserer på teknologi og forretning, mens vi som industrielle designere fokuserer på, at alle elementer – teknologi, forretning og menneske – skal fungere i sammenhæng for at skabe gode brugeroplevelser, siger Jane O.B. Olsen.

Procesguiden fra de nyuddannede industrielle designere sigter netop på at få inddraget brugerne og deres værdier i udviklingsprocessen, og det er ekstra vigtigt med et potentielt påtrængende markedsføringsværktøj som iBeacons.

Hot emne

At den stedafhængige teknologi og dens muligheder har været et varmt og velvalgt emne for afgangsspecialet, vidner kontakter både før og efter afleveringen om. Det kan være med til at hjælpe den igangværende jobsøgning på vej:

- Brugeroplevelsen ved iBeacons er meget interessant og oppe i tiden lige nu. Gennem projektperioden er vi blevet kontaktet af flere interesserede aktører, som gerne ville høre mere om projektet og om os. Vi har både fået henvendelser fra danske og norske software- og designvirksomheder, så det har helt bestemt gjort det nemmere for os, at der er stillinger med den profil, vi har skabt for os selv med valget af emne, siger Kjersti Barstad Strand.

Læs projektrapporten

Kontakt

  • Kjersti Barstad Strand, industriel designer, tlf. 4242 6103, kjerstis88@gmail.com.
  • Jane O.B. Olsen, industriel designer, tlf. 2929 2955, janeobo@gmail.com.