Initiativet, som er en del af det EU-støttede projekt Feed Europe, tog konkret udgangspunkt i en helt bestemt berømt italiensk villa:
- Deltagerne har konkret set på, hvad der sker, når et arkitektonisk ideal skabt af den italienske renæssancearkitekt og bygmester Andrea Palladio bliver stillet over for vor tids store udfordringer og alvorlige problemstillinger som klimaforandringer, livsstilssygdomme, ressourceknaphed og fremmedgørelse, forklarer lektor Anna Marie Fisker fra Institut for Byggeri og Anlæg, som er initiativtager og projektleder for Feed Europe.
Koblingen mellem arkitektur og andre faglige discipliner havde i år ekstra høj prioritet på biennalen, og det nød AAU's sommerskole godt af:
- Arkitekturbiennalen i Venedig er altid et internationalt tilløbsstykke. I år har kurator ønsket at manifestere arkitektur som værende i stand til både at rumme og påvirke andre fagligheder end det bebyggede miljø. Dans, teater, kunst, litteratur og performance er blevet en integreret del af de store udstillinger. Tværfaglighed er blevet en model for løsningen af de globale udfordringer. Aalborg Universitet har været involveret i biennalerne i Venedig gennem flere år; første gang i 2006. Denne gang er dog helt speciel, da en del af projektet er blevet vurderet som så væsentligt af kurator, at det er afholdt som åben workshop over flere dage på biennalen - midt imellem de internationale udstillere, siger Anna Marie Fisker.
Karamel-vindue og bønneret
To unge forskere og undervisere fra Aalborg Universitet, Tenna Doktor Olsen Tvedebrink fra Institut for Byggeri og Anlæg og Marie Frier Hvejsel fra Institut for Arkitektur og Medialogi samlede alle gruppernes kunstneriske og formmæssigt unikke besvarelser på en stor opstalt af Villa Rotonda; et gigantisk ”Palladio Gulvtæppe”.
Fredag kunne publikum på biennalen så se resultatet. På tæppet, som de to unge forskere havde håndtegnet, var der blandt andet et vindue i skala 1:5 kopieret fra Villa Rotonda - men udført i karamel. Det store vindue blev i procession båret ind af en gruppe studerende, som ønskede at markere, at transparens, materialer og byggeteknik kan være udgangspunkt for nye tiltag inden for Urban Farming.
En opskrift af den italienske renæssance-rejseskribent og gastronom Giacomo Castelvetro på ”Fave dei Morti” – Bønner for de Døde - dannede udgangspunkt for en anden gruppes arbejde med verandaen i Villa Rotonda. Den enkle og sunde bønneret blev ledsaget af arkitekturmodeller og akkompagneret af oplæsning af arkitekturdigte omkring dét at opleve livets gang på en veranda som den berømte portico på Villa Rotonda.
Kontaktpersoner
- Tenna Doktor Olsen Tvedebrink, Institut for Byggeri og Anlæg, mobil 2944 7002.
- Marie Frier Hvejsel, Institut for Arkitektur og Medialogi, telefon 9940 7278.
Fakta
- 35 studerende og 12 lærere fra Arkitektur & Design og Integrereret Fødevaredesign har på Feed Europe sommerskolen samarbejdet med studerende fra byplanlægning på Lund Universitet, kunststuderende fra Rietveld Akademiet i Amsterdam og arkitektstuderende fra Politecnico i Milano. Temaet var Urban Farming.
- Sommerskolen var opdelt i to faser. Først et detaljeret studie af Palladios berømte Villa Rotonda i Vicenza og et studie af de teoretiske og praktiske dagsordener, som Urban Farming sætter. Næste fase, som foregik i Venedig på arkitekturbiennalen, tog udgangspunkt i dette års tema, Fundamentals, formuleret af den verdenskendte hollandske arkitekt Rem Koolhaas. Her kombinerede de studerende Urban Farming-temaet med en række typiske detaljer i Palladios villa.