Aalborg Universitet udnævner æresdoktorer

Internationalt anerkendt samfundsforsker Walter Lorenz udnævnes til æresdoktor i socialvidenskab, mens uddannelsesforsker og regeringsrådgiver Michael A. Peters udnævnes til æresdoktor i humaniora.

De honoreres fredag 17. april ved en prisuddeling i forbindelse med Aalborg Universitets Årsfest, hvor rektor Per Michael Johansen vil overrække beviserne.

Tyskfødte Walter Lorenz fungerer til dagligt som rektor på Free University of Bozen-Bolzano i Italien, hvor han også har været ansat som professor i anvendt socialvidenskab.

Her har han blandt andet bedrevet forskning inden for interkulturel pædagogik og kvalitetsstandarder i sociale ydelser. Med mere end 104 udgivelser under hans navn betragtes han som en central forsker i socialt arbejde, og derfor har Aalborg Universitet valgt at udnævne ham til æresdoktor ved det Samfundsvidenskabelige Fakultet.

Michael A. Peters nyder ligeledes international anerkendelse for hans forskning i uddannelsesregi, som blandt andet omhandler poststrukturalisme, kritisk teori og analytisk filosofi. Derudover har han rådgivet i uddannelsesteori og -politik ved EU og regeringerne i Scotland, New Zealand og Sydafrika.

Til dagligt er han professor i uddannelse ved University of Waikato i New Zealand, foruden at være professor emeritus ved University of Illinois i USA. Han udnævnes ligeledes til æresdoktor i humaniora ved det Humanistiske Fakultet.

Tiltrædelserne markeres med forelæsninger fra begge de to herrer. Tirsdag 14. april vil Michael A. Peters holde forelæsning om vidensøkonomi på kreative universiteter, mens Walter Lorenz torsdag 16. april vil fortælle om udviklingen af europæisk politik og dens effekt på socialt arbejde.

Find info om tid og sted for tiltrædelsesforlæsningerne nedenfor