Aalborg Universitets hjemmelavede satellit er på vej mod stjernerne

Den studenterbyggede satellit AAUSAT 5 blev i eftermiddags sendt op med raket fra Japan. Opsendelsen var en succes, og satellitten forventes at nå den internationale rumstation ISS tirsdag den 24. august.

Der er sjældent så proppet i AAU’s satellitlaboratorie som denne onsdag eftermiddag i august.

Reportere, satellit-byggere og almindelige interesserede fylder godt op i landskabet. Centrum for det hele er to skærme, hvor den ene tæller ned fra halvandet minut.

På den anden skærm bliver der livestreamet fra Tanegashima Space Center, hvor en rumraket med AAU’s seneste studenterbyggede satellit står klar til opsendelse.

- 1 minute to launch, lyder det fra en amerikansk speaker.

I laboratoriet bliver der kastet hurtige blikke frem og tilbage. Nogle har arbejdet i årevis på det projekt, som om få sekunder kan gå op i røg.

- The White Stork is in the air. HTV-5 is headed towards the International Space Station, annoncerer speakeren, i takt med at rakettens enorme motorer får den til at lette fra jordens overflade.

I satellitlaboratoriet er der bomstille. Kun rakettens fræsen mod stjernerne over Japan kan høres.

Så sent som i juni opsendte NASA også en rumraket med kurs mod den internationale rumstation ISS. Den faldt fra hinanden to og et halvt minut efter launch.

Efter fire minutter begynder småsnakken at brede sig i laboratoriet.

Ikke den rigtige test

Satellitten AAUSAT5 er skabt af 13 studerende fra Aalborg Universitet og skal bruges til at overvåge skibstrafik. Efter planen ankommer den til den internationale rumstation ISS tirsdag den 24. august, hvorfra den skal sendes ud i kredsløb i rummet på et endnu ikke fastlagt tidspunkt.

Rasmus Gundorff Sæderup er en af de studerende, som har arbejdet på satellitten. Han er 21 år og læser Elektronik og IT på 5. semester. Han fortæller, at launchen gav ham svedige håndflader, men at han først bliver rigtig nervøs, når satellitten faktisk skal tages i brug.

- Først når den kommer i kredsløb, bliver vores arbejde prøvet. Selvfølgeligt er det spændende at se den blive sendt op, men hvis det fejler, er det ikke vores skyld, siger Rasmus Sæderup.

Satellitten har en levetid på 8 måneder, og holdet bag den er allerede begyndt at tale om, hvordan den næste skal se ud. Den får navnet AAUSAT6, og bliver måske større end sin forgænger, som er en forholdsvis lille satellit på 10 cm * 10 cm * 11,4 cm.

- Det hele er på ideplan lige nu, og først skal vi have alt ud af den, som nu skal i kredsløb, siger Rasmus Sæderup.

Læs også: Aalborg-satellit klar til at skrive europæisk rumhistorie

Se de første 15 minutter satellittens tur mod rumstationen ISS: