Årets Nordjyske Naturtalent kåret

En opgave om sult viste sig at være den bedste af alle indsendte opgaver, da vinderne af Aalborg Universitets konkurrence Nordjysk Naturtalent blev fundet.

Tag udgangspunkt i Knut Hamsuns roman Sult og beskriv ud fra den, hvordan sult både påvirker menneskers fysik og psyke!

Det viste sig at være den helt rigtige opskrift for Mathilde Thrysøe Jespersen fra 3.U. på Aalborg Katedralskole, for det var hendes navn, der blev læst op, da den samlede vinder i Aalborg Universitets konkurrence, Nordjysk Naturtalent, blev kåret i Sparekassen Vendsyssels lokaler i det gamle posthus i Algade i Aalborg.

Måske medicin på AAU

Ud over æren, titlen som årets nordjyske naturtalent, 5000 kroner fra Sparekassen Vendsyssel og en gavekurv, var der masser af positive ord fra dommerne om opgaven, der viste sig at være bedre end samtlige andre 61 opgaver, der var indsendt fra 12 nordjyske gymnasier. Opgaven blev vurderet til at være på et meget højt fagligt niveau og faktisk på niveau med de opgaver, der bliver lavet i biologi på 3. semester på universitetet.

- Jeg er virkelig overrasket over at blive kåret som Nordjysk Naturtalent, og det er en meget stor ære. Og så er det naturligvis dejligt at få anerkendelse for noget, som jeg har brugt så megen tid på, siger Mathilde Thrysøe Jespersen, som efter gymnasiet hælder mod at læse medicin i Aalborg eller Århus for at udleve drømmen om at blive retsmediciner. Inden turen går til universitetet i enten Aalborg eller Århus, går turen imidlertid først et helt andet sted hen, nemlig Sydamerika.

Spanskundervisning i kakaoplantagen

- Fra september tager jeg med en veninde 4½ måned til Galapagos, Peru, Chile, Bolivia og så Cuba på vej hjem. Vi starter dog med en måned i Amazonas i Ecuador, hvor vi skal arbejde frivilligt for en stamme, der har en kakaoplantage, og i plantagen skal jeg også gerne få lært lidt spansk, så jeg bedre kan tale med folk, vi møder senere på vores tur, for spansk taler jeg slet ikke nu, siger årets nordjyske naturtalent, som ikke er uvant med at modtage priser. Hun har vundet en konkurrence udskrevet af Københavns Universitet og Statens Naturhistoriske Museum, og så er hun udnævnt til at være et af landets science talenter.

Brug for flere

Nordjysk Naturtalent, som afholdes af Aalborg Universitet og sponsoreres af Sparekassen Vendsyssel, har til formål at øge nordjyske gymnasieelevers interesse for de naturvidenskabelige fag. Ganske vist vælger flere og flere nordjyske unge at studere inden for det naturvidenskabelige område, men erhvervslivet forventes at få behov for endnu mere veluddannet arbejdskraft inden for området i fremtiden, og derfor arrangerer Aalborg Universitet konkurrencen for at øge interessen for de naturvidenskabelige fag.

I konkurrencen præmieres to opgaver inden for hver af de fire kategorier: matematik, kemi, fysik og biologi. Forfatteren bag den bedste af samtlige indsendte opgaver udnævnes til årets Nordjyske Naturtalent, i år altså Mathilde Thrysøe Jespersen.

62 elever fra 12 nordjyske gymnasier deltog i årets Nordjysk Naturtalent-konkurrence.

Samtlige vindere:

Biologi:
1. plads: Mathilde Thrysøe Jespersen, Aalborg Katedralskole
2. plads: Kathrine Børgesson, Nørresundby Gymnasium.

Matematik:

1. plads: Sofie Aabo Olsen, Hasseris Gymnasium