AAU byder nordjyderne indenfor i EU med foredrag og seminarer

EU Kommissionen har tildelt Aalborg Universitet et såkaldt Jean Monnet Center of Excellence. Centret skal de næste tre år drive forskning og oplysning om den europæiske union. På programmet står bl.a. en offentlig foredragsrække og et seminar for erhvervslivet.

Aalborg Universitet vil byde nordjyderne indenfor i EU, når universitetet her i efteråret lancerer sit nye informations- og forskningsprojekt, Jean Monnet Center of Excellence. Centret, som reelt er en ekstraordinær bevilling fra EU-kommissionen, skal de næste tre år drive forskning og oplysning om det europæiske fællesskab – herunder offentlige foredragsrækker og seminarer, hvor erhvervsliv, gymnasieelever og alle andre interesserede kan blive klogere på, hvordan EU fungerer.

”EU er en vigtig aktør i det danske samfund. Med Jean Monnet Centret får vi som universitet mulighed for at dele vores viden om EU med både nordjysk erhvervsliv og nordjyderne som helhed. Det passer rigtig godt med vores ambition om at være til nytte og stille vores kompetencer til rådighed for det omgivende samfund”, siger rektor på Aalborg Universitet Per Michael Johansen. Han tilføjer:

”Og så er vi i øvrigt stolte over, at EU-kommissionen har valgt at tildele Aalborg Universitet et Jean Monnet Center of Excellence. Det er sjældent, at det sker for en dansk uddannelsesinstitution”.

Blandt de første aktiviteter, som centret sætter i værk, er en offentlig foredragsrække om, hvad EU egentlig er for en størrelse, og hvordan unionen har indflydelse på det danske samfund. Der er foreløbig planlagt fire foredrag i perioden 22. september til 3. november.

”Formålet med foredragene er at styrke vores fælles viden om EU, så vi både kommer til at kende en meget vigtig politisk ramme bedre og bliver bedre klædt på til at bruge EU aktivt. Vi vil informere, men vi vil bestemt også at lægge op til en debat. Og man behøver ikke at medbringe forkundskaber om EU til foredragene. Alle er velkomne”, siger professor Søren Dosenrode, som til daglig er tilknyttet Institut for Kultur og Globale Studier, og som står i spidsen for Jean Monnet Centret.

Senere på efteråret følger en række halvdagsseminarer for erhvervsliv, embedsfolk, fagforeninger og politikere – bl.a. et med overskriften ’Hvordan bliver man hørt i Bruxelles?’.

Officielt lanceres Jean Monnet Centret på Aalborg Universitet onsdag den 9. september ved et arrangement kl. 17 i Create, Rendsburggade 14, rum 4.105. Her deltager bl.a. tidligere EU-kommissær Poul Nielson.

Professor Søren Dosenrode, tlf. 9940 8389, e-mail: sd@cgs.aau.dk

Se også www.jean-monnet.aau.dk