AAU-forsker i norsk ekspertgruppe om lærerrollen

Efter en lærerkonflikt, som på flere punkter lignede den, der ramte det danske skolesystem i 2013, har den norske kunnskapsminister bedt en gruppe eksperter kommer med anbefalinger til, hvordan lærerrollen styrkes og udvikles. Professor Lars Qvortrup fra Institut for Læring og Filosofi på Aalborg Universitet er inviteret med i ekspertgruppen.

Professor Lars Qvortrup fra Institut for Læring og Filosofi ved Aalborg Universitet er blevet udpeget til en norsk ekspertgruppe, som skal analysere lærernes rolle og komme med anbefalinger til, hvordan lærerfaget udvikles, og hvordan dets status styrkes i fremtiden.

Norge oplevede sidste forår en lærerkonflikt – ikke ulig den danske – hvor de norske lærere og den norske pendant til Kommunernes Landsforening, KS, havde meget svært ved at nå til enighed i forhandlingerne om en ny arbejdstidsaftale. Forhandlingerne resulterede i en aftale, som hverken kommunerne eller lærerne reelt var tilfredse med, og forløbet udstillede store modsætninger i parternes opfattelse af lærerfaget og lærernes rolle.

For at imødegå en lignende situation ved overenskomstforhandlingerne for 2017/2018 har den norske kundskabsminister, Torbjørn Røe Isaksen, nu nedsat en ekspertgruppe, som skal samle forskningsbaseret viden om lærerrollen. Eksperterne skal bl.a. se på lærernes arbejdsbetingelser, hvordan de nuværende love og regler påvirker dem, og hvilken status lærerfaget har i samfundet i dag.

På baggrund af den indsamlede viden skal ekspertgruppen komme med anbefalinger til, hvordan lærerrollen og lærerfaget kan udvikles og styrkes. Eksperterne skal i både analyse og anbefalinger skelne mellem børne- og ungdomsuddannelser samt mellem studieforberedende uddannelser og erhvervsuddannelser.

Ambitiøst skoleudviklingsprojekt

Professor Lars Qvortrup, der er blandt ekspertgruppens 10 fortrinsvis norske medlemmer, har gennem flere år forsket i, hvordan læring og kommunikation forandrer sig i nutidens samfund. Han står i øjeblikket i spidsen for et af de mest ambitiøse skoleudviklingsprojekter i Danmark efter skolereformen. Projektet, som involverer 13 kommuner med i alt en tiendedel af alle landets lærere og elever, skal løfte både trivsel og læring på de involverede skoler. Processen løber over fire år og støttes af A. P. Møller Fonden med 21 millioner kroner.

Den norske ekspertgruppe om lærernes rolle og status mødes første gang 25. august og skal aflevere sine analyser og anbefalinger senest 15. august næste år.

Yderligere oplysninger:

Professor Lars Qvortrup, Aalborg Universitet, tlf. 27 84 40 05, e-mail: lq@learning.aau.dk

Mere information om den norske ekspertgruppe: https://www.regjeringen.no/no/aktuelt/ekspertgruppe-skal-se-pa-larerrollen/id2428361/

Mere informaiton om det danske skoleprojekt: http://www.aau.dk/nyheder/alle-nyheder/vis/21-a.p.-moeller-millioner-til-skoleloeft-i-stor-skala.cid149732