AAU-professor udpeget til lovudvalg

Regeringen har nedsat et udvalg, der skal foretage et grundigt eftersyn af markedsføringsloven. Professor Søren Sandfeld Jakobsen, Juridisk Institut ved Aalborg Universitet, er udpeget til at sidde i udvalget som ekspert.

Markedsføringsloven gennemgik i 2005 en større revision. Siden er den blevet ændret adskillige gange bl.a. i forbindelse med implementering af EU-regler og fremstår i dag fragmenteret og med regler, der overlapper hinanden. Det er desuden forskelligt, hvordan de enkelte EU-lande har implementeret de europæiske markedsføringsregler, hvilket gør det vanskeligt for virksomheder at navigere, når de markedsfører sig på tværs af landegrænser. Forbrugerombudsmanden har derfor påpeget konkrete udfordringer i forhold til håndhævelse af visse af lovens bestemmelser. Regeringen har på den baggrund besluttet at nedsat et udvalg til at efterse markedsføringsloven.

På baggrund af en systematisk gennemgang af hele markedsføringsloven, tilhørende bekendtgørelser samt relevante EU-direktiver skal udvalget inden udgangen af 2015 udforme et konkret udkast til en ny markedsføringslov.

Udvalget er bredt sammensat af repræsentanter fra myndigheder og diverse interessenter samt eksperter inden for markedsføringsret, EU-ret og nye medier og markedsføring.

Professor Søren Sandfeld Jakobsen fra Juridisk Institut ved Aalborg Universitet er udpeget til at sidde i udvalget som ekspert. Søren Sandfeld Jakobsen er ph.d., cand.jur et merc.jur. Han er tidligere ansat ved CBS. Derudover har han arbejdet som advokat, samt som embedsmand i henholdsvis Erhvervsministeriet og Justitsministeriet. Søren Sandfeld Jakobsens forskningsmæssige fokus har specielt omhandlet det informations- og kommunikationsretslige område. Og hans professorat er inden for formueret med særligt henblik på informations- og kommunikationsret. Han er desuden formand for foreningen Dansk Forum for IT-ret, samt medlem af styregruppen i det nye forskningscenter International Economic Crime and Cyber Crime Research Centre (IECC-CrimeResearchCentre), hvor fokus er på cyber crime og grænseoverskridende økonomisk kriminalitet.

Yderligere information

• Professor Søren Sandfeld Jakobsen, Juridisk Institut, tlf. 9940 9879 / 2926 4735, ssj@law.aau.dk