AAU-spil hjælper den globale shippingbranche

AAU-spil hjælper den globale shippingbranche

Den benhårde konkurrence inden for containershipping har medført global interesse for et træningsspil fra Aalborg Universitet, som hjælper selskaberne og deres ansatte med at optimere driften.

Et simuleringsspil med Lego-skibe, containere, spillekort og dokumenter breder sig i øjeblikket til den globale containershipping-branche, der gennem de seneste år har oplevet stort konkurrence- og ratepres.

Forskellen på succes og fiasko inden for containershipping afhænger af evnen til lynhurtigt at skabe overblik og træffe de mest lønsomme valg. Derfor har AAU været med til at udvikle The Liner Shipping Game, som har fået varemærkerettigheder i EU og er det eneste af sin art i verden.

Spillet illustrerer blandt andet fremtidige behov for at anvende nogle styringsdiscipliner, der længe har været brugt i for eksempel fly- og hotelbranchen. Brancher, der ligesom inden for containershipping heller ikke kan lagerføre sine varer, og hvor priserne hele tiden varierer efter udbud og efterspørgsel. Modsat varer i eksempelvis en tøjforretning kan de sidste pladser på en flyafgang ikke gemmes på lager, til der er kunder, der vil købe til fuld pris.

sparsommelige medarbejdere

Effektiviseringen skal først og fremmest ske ved, at rederiet uddanner sine medarbejdere til at optimere udbyttet af den kapacitet, der allerede er til rådighed. Og jo bedre de kan overskue og forudsige markedet, jo mere proaktivt kan de handle, så de får mest mulig kontrol over omkostninger til eksempelvis brændstof og havneoperationer.

The Liner Shipping Game handler dels om, at rederiet får så meget som muligt ud af sine faste omkostninger ved at tilbyde de rigtige ydelser eller produkter på det rigtige tidspunkt til den rette pris frem for at investere i nyt materiel. Derudover handler det om, at et rederi skal minimere omkostningerne ved transporten, uden at leveringsevnen og dermed kundetilfredsheden forringes.

- Spillet illustrerer, hvordan tværorganisatorisk samarbejde, datadisciplin samt moderne ledelsesdiscipliner kan bidrage til at øge virksomhedens omsætning eller dækningsbidrag og indtjening, siger lektor Niels Rytter fra Institut for Mekanik og Produktion på AAU. Han er tidligere Mærsk-mand og har sammen med kollegerne Sebastian Zurheide og Gang Chen fra AAU og virksomheden Ange Optimization udviklet spillet.

Fra forskning til forretning

The Liner Shipping Game er det første træningsspil af sin slags i verden til denne industri, og der er allerede stor efterspørgsel på sessioner og spilsæt.

- Det er en blød måde at introducere koncepter, værktøjer og matematiske værktøjer til at optimere branchen, siger medudvikler af spillet, Nicolas Guilbert, der er softwareingeniør med tilknytning til Lund Universitet og grundlægger af Ange Optimization.

Lektor Niels Rytter, AAU.Udviklingsfasen på Aalborg Universitet blev afsluttet i 2014, men universitetet afholder meget velbesøgte, åbne spilsessioner på campus i København. Den kommercielle del af The Liner Shipping Game er nu videreført i regi af virksomheden ”LinerGame”. En virksomhed, der tager sig af at markedsføre og sælge spillet til virksomheder og personer med tilknytning til den globale shippingindustri.

- Spillet vil i de kommende år brande Aalborg Universitet ude i verden, fordi AAU’s rolle i udviklingen af det fremgår tydeligt, siger Niels Rytter.

Linergame har solgt et spilsæt til eksempelvis Chalmers Universitet i Göteborg, hvor det er blevet en del af pensum på de maritime uddannelser.

LinerGame har desuden udvidet med afdelinger i Singapore og Frankrig – perspektivet er stort.

- Der er i disse år stor efterspørgsel på de løsninger, vi laver. Jeg mener, at de her styringsredskaber til at udnytte kapaciteten fuldt ud udgør forskellen på, om man tjener eller taber penge inden for containershipping, siger Nicolas Guilbert.

Han ser The Liner Shipping Game som en døråbner til at introducere de IT- og matematikværktøjer, som Ange Optimization har udviklet gennem de seneste 10 år.

FAKTA: The Liner Shipping Game

  • AAU har i samarbejde med Ange Optimization, med støtte fra Den Danske Maritime Fond og i samarbejde med Mærsk Line lavet et simuleringsspil med Lego-skibe og containere, der bygger på særligt udviklede styringsredskaber, der optimerer udbyttet af rederiets kapacitet. Spillet er nu overgået til virksomheden LinerGame, der varetager videreudviklingen og den kommercielle del.
  • LineGame sælger fysiske spilsæt og spilsessioner i samarbejde med Ange Optimization, der også har udviklet supplerende IT- og matematikværktøjer, der kan implementeres ude hos kunderne.
  • Et spilsæt har fire skibe, 54 containere, fire havne og to produkttyper, som de skal skabe overskud af ved at servicere to kundetyper.
  • 12 deltagere simulerer i seks timer en forenklet udgave at et containershippingfirma, hvor de skiftes til at varetage kommercielle beslutninger og eksekvere operationelle processer i et moderne linierederi. Spillet er designet som en Trip-Trap-stol, og sværhedsgraden kan vokse sammen med deltagernes viden og erfaring. De forskellige funktioner og processer griber naturligvis ind i hinanden, og deltagerne skal tage kvalitative beslutninger baseret på kvantitative data – analyseret med særlige matematiske værktøjer, som folkene bag Ange Optimization har udviklet.

Kontakt