Artikel om digitalisering hos LEGO vinder international anerkendelse

Virksomheder står i dag overfor fremstormende digitale platforme, voksende krav om stadig flere digitale produkter og services samt kunder, samarbejdspartnere og ansatte, der konstant er online. Men hvordan får en virksomhed succes i dette nye dynamiske miljø? Med udgangspunkt i LEGOs mange års erfaring og udvikling inden for digitalisering beskriver en prisvindende videnskabelige artikel de forskellige forudsætninger, der ligger til grund for succesfuld digital ledelse.

Professor Pernille Kræmmergaard, Institut for Statskundskab ved Aalborg Universitet står i samarbejde med professor Omar A. El Sawy, University of Southern California, CIO Henrik Amsinck, LEGO og Senior Manager Anders Lerbech Vinther, LEGO bag den videnskabelige artikel "Building the Foundations and Enterprise Capabilities for Digital Leadership: The Lego Experience”, der vandt førstepladsen i den internationale Society for Information Management Academic Paper Competition 2015.

Artiklen fortæller om, hvordan bl.a. forholdet til brugerne af LEGO er blevet tættere gennem de digitale fællesskaber og har resulteret i udviklingen af nye produkter. Hvordan digital innovation har medført nye muligheder for involvering af ansatte. Og ikke mindst hvordan opfattelsen af og tilgangen til digitalisering har ændret sig i organisationen.

LEGO har været igennem en større proces for at komme dertil, hvor de er i dag.

- LEGO har tænkt digitalisering på mange fronter, både i forhold til produkter, marketing og deres egen virksomhed, og det er den kombination, der gør dem stærke. Budskabet til andre virksomheder er, at man skal tænke hele vejen rundt, udtaler Pernille Kræmmergaard.

Digital ledelse er mere end blot at gøre brug af digitale platforme og teknologi. Det handler også om udvikling af strategi, kultur og talent.

Artiklen definerer seks grundlæggende aspekter af strategi og organisation, som kræver opmærksomhed i forbindelse med succesfuld digital ledelse inden for en virksomhed for at kunne skabe relevante digitaliseringsindsatser, for at ny læring og nye tankegange kan opstå, og digitale kompetencer kan opbygges. Det drejer sig om forretningsstrategien, virksomhedens it-funktion, forretningsmodellen, opbygningen af digitale platforme, ansattes indstilling og færdigheder mht. digitalisering samt arbejdsmiljøet.

Selvfølgelig kan en virksomhed ikke udvikle sig på alle disse områder på én gang. Selv om man har investeret i udviklingen af en digital platform til idegenerering, så hjælper det ikke noget, hvis de ansatte ikke ønsker at anvende den. Eller mangler de rette digitale kompetencer. Men som LEGO har erfaret, så er det vigtigt at turde kaste sig ud i det og forsøge forskellige digitale tiltag, som til tider kan fejle, for så at lære derigennem og skabe den nødvendige digitale udvikling.

Society for Information Management (SIM) er et internationalt netværk inden for it-ledelse. Årligt udskriver SIM en konkurrence om den bedste videnskabelige artikel, der beskriver et innovativt forretningsinitiativ som har resulteret i betydelige og succesfulde digitale fremskridt på baggrund af strategisk it-ledelse. Artiklen bedømmes ud fra fem kriterier: Innovationsevne, effekt, implementering, anvendelighed og artiklens læsbarhed. Læs mere om SIM og konkurrencen på: www.simnet.org/?page=PA_Competition

Yderligere information

• Professor Pernille Kræmmergaard, Institut for Statskundskab, tlf. 9940 8210, pkj@dps.aau.dk