Astronaut baner vej for mere ESA-samarbejde med studerende

Astronaut baner vej for mere ESA-samarbejde med studerende

Højtstående ESA-repræsentant valgte at følge opsendelsen af Danmarks første astronaut i selskab med de ingeniørstuderende på Aalborg Universitet, som har en hjemmebygget satellit med på Andreas Mogensens mission. Budskabet var klart: Den Europæiske Rumorganisation vil udnytte astronautbevågenheden til at invitere flere danske studerende til samarbejde.

- Vi bruger Andreas Mogensen-missionen til at fange opmærksomheden hos unge og universitetsstuderende. Astronautmissionerne er begivenheder, som skaber stor offentlig bevågenhed, og der en spændende kobling i at tage en satellit bygget af studerende fra et dansk universitet med op i tilknytning til den første danske astronauts mission. Det var også grunden til, at vi for halvandet år siden begyndte at tale om at kæde tingene sammen, fortæller lederen af ESA’s uddannelsessamarbejde med universiteter, Dr. Piero Galeone (Head of the Tertiary Education Unit, ESA).

Turen fra hovedkvarteret i Holland til laboratoriet i Aalborg gav ham mulighed for at slå et slag for ESA’s mange forskellige tilbud om rum-relaterede projekter for studerende. Desuden var det en oplagt lejlighed til at evaluere samarbejdet frem til nu med de ingeniørstuderende bag den ESA-sponsorerede AAUSAT5-satellit. De fik ros for stor entusiasme og fremragende tekniske færdigheder – og for at have produceret en satellit, som har bestået alle nødvendige tests og nu venter ombord på Den Internationale Rumstation.

- Så jeg er meget tilfreds, understregede Piero Galeone.

Krævende disciplin

Han anerkendte samtidig, at det kræver noget ud over det sædvanlige af studerende, når de skal leve op til rumfarts-krav.

- Det handler ikke kun om at designe og bygge satellitten. Det kræver også grundig dokumentation af alt. Hvis noget ikke fungerer, når satellitten er sendt ud i rummet, har du bedre mulighed for at forstå årsagen til fejlen og gøre noget ved den, hvis du har meget grundig dokumentation af designet og af alle de tests, der blev gennemført på jorden. Det handler både om den konkrete mission og om at undgå lignende fejl på fremtidige missioner, siger Piero Galeone.

Tilgangen er afgørende inden for rumfart, men ESA-chefen håber også, at de studerende vil sætte pris på erfaringerne i deres efterfølgende professionelle karriere:

- Det kræver disciplin, og noget af arbejdet er langtrukkent og kedeligt. At forberede dokumentationen er ikke nær så spændende som at bygge eller teste hardwaren eller at kontrollere en satellit, som allerede er sendt ud. Men jeg tror, at de studerende anerkender betydningen af den mere kedelige del. Og vi hjælper ved at give dem mulighed for at få vurderet deres arbejde af ESA-specialister og ved at støtte dem i hele den lange godkendelsesproces.

Mod på mere

To af de erfarne kræfter i gruppen bag AAUSAT5 er begyndt at granske mulighederne for ophold hos ESA, når de om et år afslutter deres ingeniøruddannelse. Brian Gasberg Thomsen og Michael Juhl Kristensen var i Houston for at aflevere AAUSAT5 som første etape på dens rejse mod rumstationen, og flere af de studerende har besøgt og benyttet ESA’s testfaciliteter i Holland.

Dr. Piero Galeone fra ESA Education giver gode råd til Michael Juhl Kristensen og Brian Gasberg Thomsen, ingeniørstuderende på AAU.- Det har været hårdt, men det har også været besværet værd - selv om jeg muligvis ville have sagt noget andet midt på foråret, hvor vi havde virkelig travlt. Vi har fået nogle store oplevelser undervejs, og vi får en praktisk erfaring og en viden om test og produktion af elektronik, som gør os til bedre ingeniører, fortæller Brian Gasberg Thomsen.

Også han peger på den grundige registrering af alt, hvad man foretager sig, som en særlig udfordring:

- Rumfart er ekstremt i forhold til at dokumentere, hvad man gør. Hvis noget går galt, skal man hele tiden kunne gå tilbage og se en nøje beskrivelse af, hvad der gik forud. Det er en meget struktureret tilgang til tingene, og det er egentlig meget sundt. Normalt fikser vi jo bare tingene, så de virker, men så er der ikke sporing på, hvem der har fikset hvad, og om det er fikset godt nok. Den systematik lærer vi til gengæld ved at beskæftige os med rumfart på det her niveau, siger Brian Gasberg Thomsen.

Ambitionen om flere rumfarts-oplevelser på den anden side af studietiden fik Brian Gasberg Thomsen og Michael Juhl Kristensen til at drøfte mulighederne med den tilrejsende Piero Galeone, som opmuntrede dem med nyttige oplysninger.

- Vi talte med ham om deres program med etårige stillinger til unge kandidater. Vi overvejer begge at søge ind, så nu følger vi med i, hvilke positioner de slår op. Men vi hører også fra Piero Galeone, at konkurrencen er hård, opsummerer Brian Gasberg Thomsen.

Kontakt

  • Lektor Jens Dalsgaard Nielsen, Institut for Elektroniske Systemer, tlf. 9940 8734, mobil 2872 8753 (formidler også kontakt til de studerende).
  • Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, AAU, mobil 2340 6554.

Baggrundsinfo om AAU’s igangværende satellitmission med ESA

Tidligere AAUSAT5-nyheder fra aau.dk