Bedre tidligt end aldrig

Kender du ti unge mellem 12 og 19 år, kan du som udgangspunkt regne med, at tre af dem har knæsmerter – og at knæsmerter bliver et problem for dem i mange år. Det skal et nyt projekt på Aalborg Universitet nu ændre på.

Knæsmerter er et stort problem for mange mennesker, og i dag bliver der såmænd allerede lavet megen forskning på området.

- Man typisk forsker man i knæsmerter hos voksne og i aldersgruppen + 65, og det er problematisk. Studier viser nemlig, at 80 procent af de 15-19 årige har haft knæsmerterne i gennemsnitligt tre år, og de unge med knæsmerter bliver vanskeligere at behandle, desto længere tid, de har haft knæsmerter. Derfor vil vi nu sætte endnu tidligere ind end andre studier har gjort og på den måde mindske dette store problem og give de unge en bedre behandling, siger fysioterapeut og forsker ved Aalborg Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet, Michael Skovdal Rathleff.

Han står i spidsen for et projekt, der har 10-14 årige som målgruppe, og han vil i samarbejde med kolleger fra Hvidovre og Amager Hospital nu undersøge og behandle 150 unge i aldersgruppen 10-14 år.

- Først vil vi undersøge de unge og gøre dem klart, hvorfor vi tror de har fået knæsmerter, og hvordan knæsmerterne er opstået. Så skal de i fire uger afholde sig fra at gøre det, der er skyld i smerterne, så smerterne fortager sig. Derefter vil vi instruere de unge og give dem en række øvelser, så de gradvist i løbet af de næste 8 uger kan opbygge styrke i benene og omkring hoften. Og vi vil naturligvis gøre en stor indsats for at fortælle de unge, hvorfor vi gør, som vi gør, da den viden vil være motiverende for dem i forhold til at lave øvelserne hjemme, siger Michael Skovdal Rathleff, som efterlyser unge mellem 10-14 år med smerter i den forreste del af knæet til at deltage i projektet. De unge skal som udgangspunkt komme fra enten Aalborg, Frederiksberg eller Københavns Kommune, da det er her, instruktionen foregår.

For lidt eller for meget

Unge, der dyrker idræt 1-2 gange om ugen og gerne af varierende slags får sjældent knæsmerter. Når unge døjer med knæsmerter, skyldes det ofte én af to ting. Enten dyrker den unge slet ingen form for motion eller idræt, og for denne gruppe kan noget så simpelt som at cykle til skole eller at gå op ad en trappe på skolen skabe en overbelastning og derved give dem knæsmerter. Eller også dyrker den unge rigtig megen idræt, men sjældent af varierende slags, og de mange gentagelser kan give den unge knæsmerter, som bliver sværere at komme af med, jo længere tid, den unge døjer med dem. Men står det til Michael Skovdal Rathleff får de unges knæsmerter snart kamp til stregen.

- Jeg vil med projektet gøre en forskel. De 150 i forsøget vil få en bedre behandling end der tilbydes i dag og vi vil undersøge, hvem behandlingen virker på og kigge nærmere på, hvorfor den virker. Men udover konkret at hjælpe de 150 skal erfaringerne fra projektet give ny viden, som behandlere kan drage nytte af og generelt sikre unge med knæsmerter en tidligere og bedre behandling, så vi i fremtiden får færre unge med knæsmerter, siger Michael Skovdal Rathleff.

Yderligere information/kontakt:

Postdoc Michael Skovdal Rathleff, Aalborg Universitet, misr@hst.aau.dk, 2211 7002.