Børn er mindre kræsne, end forældrene tror

Børnehavebørn er mindre kræsne, end deres forældre tror. Frokostordninger i daginstitutioner kan øge børns mod på at smage nye ting og gøre dem klogere på mad. Det viser erfaringer fra forskningsprojektet FRIDA (Frokostordninger i Dagtilbud), som nu gør status.

Projektet har med støtte fra Nordea-fonden afprøvet en række forskellige indsatser og strategier i daginstitutioner. En afslutningskonference på Aalborg Universitets campus i København i dag samler op på erfaringerne, og på hvordan de kan buges fremadrettet.

- Interessen for mulighederne i nye frokostordninger i dagtilbuddene er stor, så konferencen er helt udsolgt. Vi har også mærket undervejs i projektet, at det er et emne, der har stor bevågenhed, fortæller professor og forskningskoordinator Bent Egberg Mikkelsen, som selv er blandt oplægsholderne med et indlæg om stærke og svage sider ved frokostordningerne set fra et forældreperspektiv.

Uvant mad glider ned i flok

Fotos: Colourbox.Deltagerne vil få præsenteret resultaterne fra de ph.d.-forskningsprojekter, som har indgået i FRIDA-forløbet. Flere af dem handler om børns maddannelse og ”madmod”, hvor der i samarbejde med børnehaver flere steder i landet er gennemført konkrete forsøg.

Fx ved at børnene er blevet præsenteret for nye ukendte grøntsager, samtidig med at de har fået hjælp til at lære deres smagssans at kende og til at sætte ord på smagen. Delprojektet har vist, at forældrene i nogle tilfælde fejlvurderer, hvad børnene kan lide. Konsekvensen kan være, at forældrene ikke serverer visse typer grøntsager for deres børn, selv om de roligt kunne gøre det.

En undersøgelse blandt forældre til børn i institutioner med frokostordninger har også vist, at forældrene påskønner ordningernes bidrag til at bekæmpe kræsenhed. Forældrene er fx kommet med udsagn om, at ”de lærer at spise nye ting hurtigere, fordi de andre gør det”, og at ”der serveres mad, der normalt ikke serveres hjemme”.

FRIDA-konferencen samler en række af de interesseorganisationer, der har fokus på bespisningen i institutionerne. En afsluttende paneldebat vil have repræsentanter for Fødevarestyrelsen, Børne og Ungdomspædagogernes Landsforbund (BUPL), Fag og Arbejde (FOA), Forældrenes Landsforening (FOLA) og Kost & Ernæringsforbundet i panelet.

• Se programmet for afslutningskonferencen.
  • Læs mere om FRIDA (Frokostordninger i Dagtilbud) på projektets website.
  • Professor i ernæring og offentlig mad Bent Egberg Mikkelsen, Aalborg Universitet, tlf. 9940 2556, mobil 2538 4366, mail bemi@plan.aau.dk.
  • Ph.d.-studerende Mette Vang Mikkelsen, Aalborg Universitet, tlf. 9940 3421, mobil 2440 8892, mail mettem@plan.aau.dk.
  • Pressekontakt: Journalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.