Civilingeniører: asylcentre er en uudnyttet ressource

Etableringen af nye asylcentre kan være med til at skabe liv og flere tilbud i lokalområdet. Det skriver to nyuddannede civilingeniører i arkitektur ved Aalborg Universitet i deres speciale og foreslår, at midlertidige asylcentre flyttes ind til byerne.

Permanente asylcentre i provinsen og midlertidige asylcentre i byerne.

Det er et af budskaberne i et nyt kandidatspeciale fra to tidligere arkitekturstuderende fra Aalborg Universitet. De har efter samtaler med blandt andet Udlændingestyrelsen og adskillige asylcentre lavet et forslag til et muligt asylcenter på Nordhavn i København.

Det nye ved det forslåede asylcenter er, at det skal være placeret i nærheden af byområder frem for i den fjerne provins.

Genbrugsbygninger

En af fordelene er, at flygtningene kan deltage i bylivet. På den måde bliver de ikke isoleret på landet og vil hurtigere opfatte sig selv som borgere frem for flygtninge, mener de to nyuddannede civilingeniører med speciale i arkitektur.

Desuden bruger den danske stat hvert år mange penge på at oprette, drive og nedlægge asylcentre, som efterfølgende forlades eller udnyttes forkert. Byområderne har den fordel, at der er flere mennesker til at udnytte rammerne af de nedlagte asylcentre.

- Vores idé er at anvende asylcentre som en katalysator til livløse eller nye byområder, der bringer området mennesker og en række nye tilbud, som for eksempel biblioteker og børnehaver. Det er tilbud, som byen kan bruge og som giver liv til området – også efter det ikke længere er et asylcenter. Når byen vokser op omkring asylcentret, bliver det i stedet brugt til studie-, ældre og almenboliger, som der både nu og i fremtiden vil være stor efterspørgsel på, fortæller Mathias Palle, som er den ene af de to forfattere til specialet.

Store tilbud

At centret skal være genbrugeligt, spiller også ind i arkitekttegningerne af det foreslåede asylcenter på Nordhavnen.

- Efter planerne skal der være et bibliotek, og det har vi lavet så stort, at folk udefra også får lyst til at bruge faciliteterne. Også når centret ikke længere bebos af flygtninge, siger nyuddannet cand.polyt. Jonas Snedevind Nielsen.

Områderne i provinsen har også brug for befolkningsvækst og liv, men der gør centrene meget mere gavn som centre og knap så meget bagefter. Der er nemlig for få mennesker til at få det fulde udbytte af centrenes muligheder, når de ikke er befolket.

Flere flygtninge end nogensinde før

I disse år modtager Danmark flere flygtninge end nogensinde før, og ideen til centret kom da også efter, de to daværende arkitekturstuderende læste om flygtningestrømmen fra Syrien.

- Krig og fattigdom er rykket tættere på Europa, og med over 50 asylcentre i Danmark var det nærliggende at spørge, hvordan vi skal huse alle disse flygtninge. Men indtil videre har man ikke fået en arkitekts synspunkt på debatten, så vi håber, at vi kan bidrage konstruktivt til debatten, siger Jonas Snedevind Nielsen.

Yderligere information:

• Der er 51 asylcentre i Danmark.
  • I perioden juli 2014 til juni 2015 søgte knap 15.000 mennesker asyl i Danmark. I 2013 var antallet af asylansøgere 7.557 personer.
  • Læs et nedkog af specialet her.
  • Cand.polyt. Jonas Snedevind Nielsen, tlf. 22 45 08 51
  • Cand.polyt. Mathias Palle, arkitekt hos NNE Pharmaplan, tlf. 60 61 64 99