Danmarks første astronaut mellemlandede i Aalborg

Andreas Mogensen besøgte torsdag Aalborg Universitet. Her inspicerede han noget af det udstyr, han skal have med på sin første rummission til efteråret, og fortalte om sin mission og træning.

Med en kæbe mejslet i granit og en statur, der vidner om hård træning, kan astronauten Andreas Mogensens udseende og erhverv godt lede tankerne hen på Hollywoods gengivelser af rumrejser. Men det her er hverken Space Cowboys eller Armageddon.

Når den 38-årige ingeniøruddannede astronaut Andreas Mogensen til efteråret opsendes til den internationale rumstation ISS, der er i kredsløb 400 km over jorden, er det ægte nok. Her skal han være i 10 dage, og med sig får han blandt andet en satellit, der er lavet af ingeniørstuderende på Aalborg Universitet.

Derfor startede Andreas Mogensen besøget med et oplæg fra de studerende i universitetets eget satellitlaboratorie, SATLAB.
Mens adskillige pressefolk og fotografer gik i kredsløb omkring ham, hørte han om den satellit, som han skal være med til at sende op. Satellitten hedder AAUSAT5 og skal bruges til at overvåge skibstrafik.

Den er kulminationen på mange års og flere end 500 studerendes arbejde. AAU’s rumprogram startede helt tilbage i 1993, og den seneste satellit er skabt af 13 studerende, men også på ryggen af erfaringer, som er blevet gjort gennem mere end 20 år.

De unge studerende var mærkbart stolte over at præsentere deres arbejde, som har krævet mange fritidstimer i det seneste halvandet år.

- Der har været hårde dage, hårde måneder og hårde år, fortalte Jens Dalsgaard Nielsen, lektor ved Institut for Elektroniske Systemer.

Høje standarder

Det hårde arbejde kan ses i kvaliteten af satellitten, som netop nu er i gang med de sidste faser af testning, inden den kan godkendes til rumfart. Her er den blandt andet blevet udsat for temperaturer mellem 65 og -40 grader celsius og en vibrationstest, der skal teste holdbarheden af udstyret.

Men for Andreas Mogensen er det ikke bare et spørgsmål om at inspicere udstyr, når han vælger at besøge Aalborg Universitet.

- Jeg er selv ingeniøruddannet, og jeg synes, at jeg kan genkende meget hos de unge studerende. Jeg ved ikke, om nogle af dem går rundt med en drøm om at blive astronaut, men det er alligevel skønt at være en inspiration. Gennem opsendelsen giver vi jo de studerende muligheden for at føre deres arbejde ud i livet og få sendt en satellit ud i rummet. Det er i sig selv et herligt projekt, siger Andreas Mogensen.

Efter oplægget i satellitlaboratoriet bød dagen på besøg hos den nordjyske satellitvirksomhed GomSpace, hvis stiftere selv er tidligere ingeniørstuderende fra Aalborg Universitet. Andreas Mogensen skal også have en satellit med herfra til overvågning af flytrafik.

Til slut holdt hovedpersonen selv et foredrag i et tætpakket auditorium på Aalborg Universitet. Her fortalte han om rummissionen og den hårde træning, der har ligget forud. I 2009 blev han udvalgt af Det Europæiske Rumfartsagentur ESA til udsendelse i rummet, og træningen har både budt på undersøiske forskningslaboratorier og en uges ophold i et hulesystem i Sardinien.

MANDEN

• Født i København den 2. november 1976.
  • Er uddannet aeronautisk ingeniør fra Imperial College i London i 1999.
  • Fik sin ph.d.-grad i rumfart på University of Texas, hvor han blandt andet forskede i styring af rumfartøjer under indflyvning i atmosfæren.
  • Har før arbejdet som ingeniør for blandt andet Vestas og på boreplatforme i Congo og Angola.

MISSIONEN

• Opsendelsen sker efter planen formentlig til september. Det gør Andreas Mogensen til den første dansker i rummet.
  • Rejsen vil foregå i rumraketten Soyuz TMA-18.
  • Formålet med opholdet er blandt andet at teste vægtløshedens påvirkning af krop og hjerne. Derudover skal Andreas Mogensen medbringe og teste forskelligt elektronisk udstyr.

YDERLIGERE OPLYSNINGER

• Læs mere om den danske ESA-astronaut Andreas Mogensen og hans mission på rumrejsen.dk.
  • AAU-studerende fortæller i blog om helt nye tests af AUSAT5 hos ESA’s teknologi- og forskningsafdeling ESTEC i Holland. Desuden kan de følges på space.aau.dk.
  • Kommunikationsansvarlig for Andreas Mogensen i ESA, Rosita Suenson, tlf. +31 652 062 158, e-mail: rosita.suenson@esa.int.
  • Lektor Jens Dalsgaard Nielsen, AAU Space Center, tlf. 9940 8734, mobil 2872 8753.
  • Download foto af Andreas Mogensen ved modtageudstyret på Aalborg Universitets tag og se flere fotos fra besøget på AAU (album 1 og 2).