Her i februar rejser de tre specialestuderende June Gina Heiselberg, Rikke Guldhammer Mogensen og Michael Vestergaard Thomsen til millionbyen Auckland på New Zealand. Bevæbnet med traditionelle spørgeskemaer og nye digitale teknologier, bl.a. en ny applikation til smartphones, vil de i løbet af februar måned forsøge at kortlægge, hvordan en del af indbyggerne bruger byens offentlige rum.
- Byens fysiske rum spiller en stor rolle i forhold til, hvordan vi opfører os over for hinanden, siger Michael Vestergaard Thomsen. - Vi vil gerne være med til at forbedre det eksisterende, og vi tror på, at man ved at skabe nogle mere sociale byrum kan skabe bedre byer, hvor den enkelte indbygger har det bedre.
Internationale certificeringer
Betegnelsen ’liveability’ beskriver, hvor god en by er at leve i. Hvert år bliver verdens større byer rangordnet af bl.a. The Economist, Mercer og Monocle ud fra forskellige parametre, der spænder fra, hvor godt infrastrukturen fungerer og trafikken flyder til risikoen for at blive udsat for kriminalitet, udvalget af kulturtilbud, forureningsgrad og grønt miljø.
For byerne er liveability blevet et vigtigt konkurrenceparameter, når det drejer sig om at tiltrække arbejdskraft, virksomheder og nye investeringer, og derfor er der meget fokus på at ligge i toppen, når listerne hvert år bliver opdateret.
- Der er netop udkommet en ISO-certificering, som man kunne frygte bliver standarden for, hvordan byerne rangeres fremover. Certificeringen måler på, hvor gode byerne er at leve i, primært baseret på kvantificeringer af hvor mange kvadratmeter grønne områder der for eksempel er i en by - og i mindre grad på kvalitative undersøgelser og interview med indbyggerne. Det sidste mener vi er lige så vigtigt, og det kan vi gennemføre med nogle af de digitale muligheder, der er kommet på banen inden for de senere år, forklarer Michael Thomsen.
De ringer, vi tracker
En del af de danske studerendes undersøgelse kommer til at foregå på den måde, at nogle hundrede studerende ved universitetet i Auckland downloader en applikation til deres smartphone, som registrerer deres færden rundt i byen.
Hver gang de kommer til et område, de danske studerende har udvalgt som noget, de vil fokusere på – fx en park – får deltageren et lille spørgeskema tilsendt på sin telefon med spørgsmål om, hvorfor han eller hun går ind i parken, hvad de synes om den, om de mener der er for få eller for mange træer osv.
- Vi kan kombinere svarene på spørgeskemaerne med viden om, hvor brugerne er, og hvordan de bevæger sig rundt. På den måde får vi et meget præcist billede af, hvordan byen bliver brugt, og hvor folk reelt bruger deres tid, forklarer Michael Vestergaard Thomsen.
- Samtidig har vi også mulighed for at inddrage dem direkte og få dem til at interagere med os; vi kan for eksempel bede dem om at fortælle os om deres favoritsted og sende et billede af det til os gennem telefonen.
En ambitiøs køreby
Ifølge magasinet Monocle ligger Auckland på en niendeplads over behagelige byer at bo i, mens København ligger noget højere oppe som nummer tre.,
- Auckland er en ung by, der er lavet ud fra amerikansk forbillede; altså en køreby, hvorimod de danske støre byer er planlagt helt tilbage fra før bilerne blev opfundet. Det betyder at Auckland helt elementært er anderledes, fordi byen fra den blev grundlagt har været lagt an på, at man skal køre rundt i den i stedet for at gå, siger Michael Vestergaard Thomsen. Derfor er det interessant for de specialestuderende at undersøge om de sociale relationer, der opstår i byen har indflydelse på, hvor behagelig byen er at opholde sig i.
Teknik, statistik og rigtige mennesker
- I vores speciale vil vi selvfølgelig gerne bevise at vi kan rejse om på den anden side af jorden og gennemføre den her type undersøgelse. Og hvis vi ender med at få et resultat, som de kan bruge videre i Auckland, ser vi det som en succes, siger Michael Vestergaard Thomsen.
Han mener, at det mest nøjagtige billede af, hvor god en by er at bo i, kræver at de certificeringer man bruger i dag, bliver suppleret af den type brugerundersøgelse, de tre studerende vil gennemføre i Auckland.
- Vi tror at man skal kombinere de tekniske kvantificeringer med nogle mere bløde værdier for at få det bedste resultat - man kan ikke designe fremtidens byer udelukkende ud fra en ISO-standard af den art som ses præsenteret for nylig. Vi vil gerne have at det i stedet bliver argumenteret design, hvor man har en klar ide om, hvad det er der betyder noget for indbyggernes velbefindende og hvor man skal placere det, så man bruger ressourcerne korrekt. Det er jo ofte nogle store greb det drejer sig om, når vi taler byplanlægning.
Yderligere oplysninger
- Læs mere om de tre studerende og følg dem på hjemmesiden www.liveableauckland.dk. De kan kontaktes på info@liveableauckland.dk.