Dekan tog afsked med Det Humanistiske Fakultet

Energisk, vedholdende og idérig var ord, der gik igen i talerne, da der fredag den 30. januar blev holdt afskedsreception for dekanen for Det Humanistiske Fakultet på Aalborg Universitet, Lone Dirckinck-Holmfeld. Efter 5½ år på posten vender hun tilbage som professor ved Institut for Kommunikation.

- Der er ingen tvivl om, at forandring og vækst passer dig godt. Du er kendt for din meget store energi, når du kaster dig over opgaver, og du er på ingen måde karrig med din egen arbejdstid. Dine kolleger kan modtage e-mails fra dig på alle tider af døgnet. Du er i konstant aktivitet. En del af din energi har du brugt på at etablere samarbejder nationalt og internationalt. Du er en ihærdig netværker, og du er meget vedholdende, når du sætter dig noget for.

Sådan lød en del af rektor Per Michael Johansens karakteristik af den nu afgåede dekan for Aalborg Universitets humanistiske fakultet, Lone Dirckinck-Holmfeld, da universitetet var vært ved hendes afskedsreception. Og den karakteristik var han ikke ene om. Ordene gik igen i flere af de i alt 14 taler, der blev holdt af medarbejdere, kolleger og samarbejdspartnere.

Rektor kom i sin tale også ind på nogle af de resultater, der er opnået i de 5½ år, Lone Dirckinck-Holmfeld har været dekan:

• Det Humanistiske Fakultet har i dag dobbelt så mange medarbejdere, som for fem-seks år siden.
  • Den økonomiske ramme for Humaniora er vokset endnu mere med et budget, som er næsten tredoblet.
  • Fakultetets forskningsaktiviteter har fået et markant løft. Opgjort som BFI ligger forskningsproduktiviteten på Humaniora på AAU i dag 0,6 point over landsgennemsnittet for humanistiske miljøer.
  • Styrkelsen af forskningen er blandt andet et resultat af, at Humaniora har rekrutteret til forskningsaktiviteterne.

Afskedsreceptionen foregik meget passende i universitetets nyeste bygning på Aalborgs havnefront, hvor Lone Dirckinck-Holmfeld fremover vil være at finde som professor ved Institut for Kommunikation.

Jobbet som dekan varetages af den tidligere prodekan, Jørgen Stigel, til der er ansat en ny leder for Det Humanistiske Fakultet.