Depression i præstationssamfundet

Er der sammenhæng mellem samfundet i dag og den stadig stigende del af befolkningen, der får diagnosen depression? Højst sandsynligt. Depressionsdiagnosen synes at afspejle noget centralt i samtiden, mener Anders Petersen, lektor ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, Aalborg Universitet.

- Samfundet har udviklet sig gennem de sidste tre årtier fra at være et disciplinærsamfund, hvor folk rettede ind efter, hvad de ikke måtte, til i dag at være et præstationssamfund, hvor vi konstant mødes af et pres om at realisere og udvikle os selv. Om at udforske vores muligheder. Vi skal være fleksible, mobile, initiativrige, motiverede og omstillingsparate ikke alene for at være attraktive på det omskiftelige arbejdsmarked, men også for at være attraktive rent socialt. Især i forhold til arbejdet ligger en voksende forventning om, at vi altid står til rådighed og skal være til at komme i kontakt med – gerne hurtigt, forklarer Anders Petersen.

Hvor der før var et samfundsmæssigt krav om, at vi skulle holde os inden for rammerne, så er der nu et lige så stort pres for, at vi udnytter alle vores potentialer. Der er i præstationssamfundet en forventning om, at vi er aktive og vedvarende præsterer noget, der udmærker os i forhold til de andre. Vi skal optimere og maksimere tiden, så vi kan nå så meget som muligt. For alt i verden skal vi undgå at sakke bagud og blive tabere i samfundets øjne. Ansvaret herfor hviler alene på den enkeltes egne skuldre.

Vi får hele tiden at vide, at det bør kunne lade sig gøre. De fleste er dog blevet klar over, at det ikke forholder sig så enkelt.

- Det præstationspres, som hviler på det enkelte individ, kan betragtes som yderst stress- og depressionsinitierende. Presset trykker simpelthen flere og flere individer ned, udmatter dem og gør dem passive og handlingslammede. Depressionen synes dermed at være en reaktion på samfundets kværnende præstationspres. Depressionsdiagnosens symptomer udstiller, at samtidens depressive lider under fraværet af at kunne præstere. Med nedtrykthed, træthed, følelsen af lavt selvværd, koncentrationsbesvær og selvmordstanker beskriver depressionsdiagnosen den diametralt modsatte individtype, end den præstationssamfundet efterspørger, uddyber han.

- Dette tydeliggør netop, hvor vigtigt det er at se depressionslidelsen i en samfundsmæssig kontekst, og ikke kun som en psykisk lidelse, man kan medicinere sig ud af, eller som en samling symptomer uden at forsøge at afdække den egentlig årsag. Et socio-kulturelt perspektiv på depression sandsynliggør sammenhængen mellem kravet om vedvarende efterlevelse af samtidens normative fordringer og depressionssymptomerne. Vi er derfor nødt til i højere grad at forholde os kritisk til præstationssamfundets normative rammer, når vi skal forstå og behandle psykiske lidelser, pointerer Anders Petersen.

Lektor Anders Petersen er aktuel med bogen: Diagnoser – perspektiver, kritik og diskussion, Svend Brinkmann & Anders Petersen (red.). Bogen udkommer 30. september 2015.

Kontakt

• Anders Petersen, lektor ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde, tlf. 9940 2601, apt@socsci.aau.dk