Flere udefra end nogensinde før til Studiepraktik

I år kommer over halvdelen af deltagerne til Studiepraktik på Aalborg Universitets campus i Aalborg fra andre steder end Nordjylland. Det er godt for både Region Nordjylland og Aalborg Kommune.

I et klasselokale på Institut for Energiteknik sidder 30 unge og håbefulde mennesker bænket.

Det er der ikke meget nyt i, og så alligevel.

De studerendes ansigter er glattere, deres ord mere tøvende og deres blikke mere sky.

Det er nemlig ikke de sædvanlige studerende, der har indtaget laboratorierne, kantinerne og auditorierne på alle AAU’s campusser denne uge. Det er gymnasieelever.

I forbindelse med den årlige studiepraktik er i alt 2002 gymnasieelever nemlig valfartet fra hele landet til AAU i Aalborg, Esbjerg og København for at opleve livet som studerende på deres drømmeuddannelse i tre dage.

For 30 af dem er det bacheloruddannelsen i Energi.

Flere udefra end før

På trods af de ungdommelige ansigter har mange af dem rander under øjnene, der vidner om en lang rejse og overnatning på et stuvende fuldt CABINN i Aalborg C.

I år er nemlig flere studiepraktikanter end nogensinde kommet til Aalborg fra andre regioner end Nordjylland, og dem har AAU tilbudt gratis overnatning. Det gjaldt 910 praktikanter ud af de 1756, som er tilmeldt studiepraktikken i Aalborg.  Dermed er der for første gang mere end halvdelen af deltagerne, der kommer fra andre steder end Nordjylland.

Frederick Stender er en af dem, der kommer langvejs fra. Han er 19 år og går i 3. g på Roskilde Gymnasium. Han ville egentligt høre om diplomuddannelsen i Energi, men den er desværre ikke en del af Studiepraktikken. Til gengæld kunne han høre om bacheloruddannelsen, som han nu overvejer at starte på til sommer i stedet.

- Jeg ville gerne læse en diplomuddannelse for at få en mere praktisk tilgang til faget. Men efter at have hørt om den problembaserede læring og gruppearbejdet på Aalborg Universitet er jeg ikke i tvivl om, at jeg også får hands-on erfaring på den ”almindelige” bacheloruddannelse, siger Frederick Stender

Akademisk flugt

For Frederick Stender har det stor betydning, at overnatningen er gratis i Aalborg. Hvis han selv skulle betale for sengen på Cabinn, skulle han have betalt næsten 1.500 kroner. Det havde betydet, at han måtte vælge AAU som praktiksted fra.

For at huse i alt 571 gymnasieelever i tre dage har AAU booket hele Cabinn. Det har kostet kommunen omkring 300.000 kroner. Men som Aalborgs borgmester, Thomas Kastrup Larsen, siger til dr.dk, er pengene godt givet ud.

- Det er en investering i fremtiden. Vi vil jo gerne tiltrække rigtig mange unge mennesker til Aalborg, så de kan tage deres uddannelse her, arbejde her bagefter, og dermed også være med til at tiltrække virksomheder og arbejdspladser udefra, siger Thomas Kastrup Larsen (S).

Studiepraktikken kommer ikke bare Aalborg men hele regionen til gode. Nordjylland er nemlig den region, som har sværest ved at holde på sine akademikere, og hele 55 % flytter herfra i løbet af de første fire år efter endt uddannelse. Og det er en skam, når regionen i stigende grad mangler kvalificeret arbejdskraft.

De mange ikke-nordjyske gymnasieelever glæder derfor Otto Kjær Larsen, som er formand for Region Nordjyllands Udvalg for Vækst, Innovation og Kompetencer.

- I Nordjylland ved vi, hvor vigtigt det er, at vi kan skabe en god balance mellem udbud og efterspørgsel af kompetencer. Derfor er vi også glade for, at et stort antal unge uden for Nordjylland har fået øjnene op for vores videregående uddannelser, siger Otto Kjær Larsen.

Fra Sjælland til Nordjylland

For Frederick Stender var AAU ikke førstevalg til studiepraktikken. Oprindeligt ville han til DTU, men da der ikke var plads, besluttede han sig for at undersøge mulighederne på AAU efter have hørt gode ting om ingeniøruddannelserne.  Han har kun været i Aalborg to gange før i dag og aldrig på universitetet, hvor han blev overrasket over størrelsen af campus og kvaliteten af faciliteterne.

- Jeg kunne godt se mig selv læse her, men jeg har langt fra besluttet mig endnu. Først vil jeg gerne høre om det sociale liv, transportmulighederne, og hvordan det står til med studieboliger. Men jeg tænker da på, om ikke det ville være godt til mig med en luftforandring, siger Frederick Stender.

KONTAKT:

• Koordinator for Studiepraktik Charlotte Rohde, Den Centrale Studievejledning, tlf. 9940 9446.
  • Journalist Mads Gregersen, AAU Kommunikation, tlf. 99403921.