Sidste år udgav professor Lene Tanggaard fra Institut for Kommunikation bogen ”Opfindsomhed”. Her undersøger hun, hvad vi skal gøre for at fremelske opfindsomhed hos os selv og andre. Og netop det tema er også baggrunden for et nyt, etårigt forskningsprojekt, som Poul Due Jensens Fond har støttet med 500.000 kr. I forskningsprojektet vil Lene Tanggaard sammen med kollegaerne Kristian Dahl og Tue Juelsbo rykke ud i produktionslokalerne hos Grundfos for at se nærmere på, hvordan kreativitet opstår i produktionsvirksomheder, og hvordan virksomhederne kan understøtte kreativitet. Målet er på den baggrund at blive klogere på innovation i produktionsvirksomheder.
- I dette projekt åbner vi den sorte boks og kommer helt tæt på produktinnovation. Vi vil i den forbindelse samle deltagerne i forandringslabs og undersøge, hvad der kendetegner succesfulde innovationsprojekter, der fører til produkter, som kunderne vil købe, i forhold til de projekter, der mislykkes. Traditionelt har fokus været rettet mod innovative mennesker eller produkter og ikke på de processer, som innovation er resultatet af. Men her vil vi få indsigt i de processer, der fører til et færdigt produkt, forklarer Lene Tanggaard.
Et andet spor i forskningsprojektet, som begynder i marts, bliver at følge et nyt forretningsområde, som Grundfos netop har taget hul på, og som er tæt forbundet med virksomhedens strategi.
- Grundfos skal leve af innovation, og derfor er det en del af deres dna. På den baggrund bliver det spændende at komme helt tæt på de processer, der foregår i virksomheden, fastslår Lene Tanggaard.
For yderligere information kontakt:
Lene Tanggaard på tlf.: 40 78 12 00 eller på e-mail: lenet@hum.aau.dk