Forskere fra Aalborg Universitet får prestigefulde EliteForsk-stipendier

Ph.d.-studerende i kriminologi Britt Østergaard Larsen og ph.d.-studerende i dansk Rasmus Dahl Vest har hver modtaget et EliteForsk-rejsestipendium på 200.000 kr. Stipendierne uddeles af Uddannelses- og Forskningsministeriet, og skal bruges på studieophold i udlandet.

Unge kriminelle og uddannelse

35-årige Britt Østergaard Larsen er cand.scient.soc. og forsker i unge kriminelles vej gennem uddannelsessystemet ved Institut for Sociologi og Socialt Arbejde. Hun fortæller, at kriminologi er et relativt lille forskningsfelt i Danmark, og at hun blandt andet vil bruge pengene på et studieophold i England.

- I efteråret 2015 skal jeg være gæsteunderviser på Institute of Criminology ved Cambridge University. Her vil jeg være tilknyttet the Jerry Lee Centre for Experimental Criminology, som er et af de førende internationale forskningsmiljøer i kriminologi,

Medialisering og samtidspoesi

Cand.mag. Rasmus Dahl Vest er ph.d.-studerende ved Institut for Kultur og Globale Studier. Den 26-årige eksilkøbenhavner vil bruge pengene på en studietur til USA, hvor han håber på at opbygge både netværk og større faglig viden. Hans ph.d.-projekt er en del af en større dansk undersøgelse, som skal tegne et billede af poesiens væremåde i den moderne verden.

- Vi vil forsøge at indkredse den stigende medialiserings betydning for samtidspoesien. Dette felt er indtil videre relativt uberørt, og som en konsekvens heraf mangler der stadig en gennemgribende afklaring af, hvad det overhovedet vil sige at producere og konsumere poesi i det 21. århundrede, siger Rasmus Dahl Vest.

Hvert år uddeler Uddannelses- og Forskningsministeriet 20 EliteForsk-rejsestipendier til talentfulde ph.d.-studerende. De blev i år overrakt torsdag den 26. september af HKH Kronprinsesse Mary og uddannelses- og forskningsminister Sofie Carsten Nielsen ved en konference i Glyptoteket i København.

EliteForsk er det samlende varemærke for priser og rejsestipendier, der har til formål at støtte og udvikle forskertalenter.

Læs mere på hjemmeside for EliteForsk