Forventet søgning til AAU’s uddannelser

Samlet set har lidt færre end sidste år søgt ind på en af Aalborg Universitets uddannelser, men ingeniøruddannelserne kan glæde sig over fremgang.

To procent færre end sidste år. Det er det foreløbige resultat for Aalborg Universitet. Sidste år søgte 5.281 via Den Koordinerede Tilmelding en af Aalborg Universitets uddannelse som deres førsteprioritet, mens tallet for i år er 5.156. Et tal, der ikke overrasker rektor på Aalborg Universitet, Per Michael Johansen.

- Antallet af ansøgere er stort set som forventet. Jeg er glad for, at det ser ud til, at mange unge stadig vælger at uddanne sig til ingeniør ved Aalborg Universitet. Lige nu er der udsigt til en mangel på 13.500 ingeniører i 2025 på det danske arbejdsmarked. Derfor ligger det Aalborg Universitet meget på sinde at imødekomme erhvervslivets efterspørgsel på flere ingeniører. Det ser også ud til, at de 50 ekstra pladser på medicinstudiet, som vi fik tildelt i foråret, bliver fyldt op. I lyset af den store lægemangel i Nordjylland er det også glædeligt. Også jura og psykologi er det meget eftertragtet at komme ind på - at vores uddannelser imødekommer arbejdsmarkedets behov nu og i fremtiden vil altid være en topprioritet, siger Per Michael Johansen.

Dekan på Aalborg Universitets Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, Eskild Holm Nielsen, glæder sig over, at optaget af civilingeniører for første gang når over 1000.

- I år har 1.300 en ingeniøruddannelse på Aalborg Universitet som deres primære uddannelsesønske, og det er mere end en fordobling af vores ansøgertal for fem år siden. Det er naturligvis glædeligt for universitetet, for at nå mere end 1000 civilingeniører har været en målsætning i flere år, men endnu mere glædeligt er det for det danske samfund. Erhvervslivet efterspørger nemlig flere ingeniører, og der er brug for alle dem, vi kan uddanne, siger dekanen.

Mens antallet af 1. prioritetsansøgere til AAU’s uddannelser er faldet fra 5.281 til 5.156 i år er antallet af ansøgere, der har AAU som deres anden prioritet steget fra 9.205 til 9.797 i år. I alt er det samlede antal ansøgninger (1. og 2. prioritet) gået fra 14.486 sidste år til 14.953 i år.

Teknisk-Naturvidenskabelige Uddannelser

2.089 uddannelsessøgende har søgt en teknisk-naturvidenskabelig uddannelse som deres første prioritet mod 2.100 sidste år og altså stort set uændret.

Humaniora

1.215 uddannelsessøgende har søgt en humanistisk uddannelse som deres første prioritet mod 1.312 sidste år svarende til et fald på syv procent.

Samfundsvidenskab

1.400 uddannelsessøgende har søgt en samfundsvidenskabelig uddannelse som deres første prioritet mod 1.402 sidste år og dermed stort set uændret.

Sundhedsvidenskab

452 uddannelsessøgende har søgt en sundhedsvidenskabelig uddannelse som deres første prioritet mod 467 sidste år svarende til et fald på tre procent.

Ansøgere fordelt på AAU’s campusser

• AAU i Aalborg har 4.342 ansøgere i år mod 4.326 i 2014 og dermed stort set uændret.
  • AAU I Esbjerg har 180 ansøgere i år mod 227 i 2014 svarende til et fald på 21 procent.
  • AAU i København har 634 ansøgere mod 728 i 2014 svarende til et fald på 13 procent.

Tallene er ikke endeligt opgjorte, men der kan kun blive tale om meget beskedne ændringer.

Kontakt/yderligere information:

Rektor Per Michael Johansen, 2778 7302, rektor@aau.dk
Dekan Eskild Holm Nielsen, Det Teknisk-Naturvidenskabelige Fakultet, 2944 8337, dekan-teknat@adm.aau.dk
Prodekan Henrik Halkier, Det Humanistiske Fakultet, 2076 2004, halkier@cgs.aau.dk
Dekan Lars Hvilsted Rasmussen, Det Sundhedsvidenskabelige Fakultet, 2010 5837,  dekan-sund@adm.aau.dk
Dekan Rasmus Antoft, Det Samfundsvidenskabelige Fakultet, 3031 8104,  ras@socsci.aau.dk