Godt værtskab og patientinddragelse kan skabe bedre hospitalsmåltider

Mere opmærksomhed på stemning og atmosfære omkring måltiderne på sygehuse kan øge patienternes lyst til at spise og dermed forbedre deres sundhed. Det konkluderer et forskningsprojekt fra Aalborg Universitet, som på baggrund af samarbejde med Holbæk Sygehus anbefaler at inddrage patienterne mere i måltiderne.

Fødevareforsker Lise Justesen står bag den nye ph.d.-afhandling fra Aalborg Universitets Institut for Planlægning.Ph.d.-afhandlingen ”Værtskabelige måltider på hospitaler – medskabelse af patienters madlyst” af fødevareforsker Lise Justesen beskriver, hvordan ”værtskabstænkning” i den daglige praksis om måltiderne kan øge patienternes madlyst.

Lise Justesen vil have sygehusene til at forlade den tankegang, hvor den offentlige måltidsservice alene ses som en leveret service, og hvor fokus alene er rettet mod madens kvalitet og mod at skulle spise maden for at blive rask.

- I stedet skal offentlige måltidsleverandører være mere bevidste om at være måltidsværter. Og vel at mærke måltidsværter, der er i stand til at tage udgangspunkt i de værdier, som patienten selv tillægger måltidet, forklarer hun.

- Det betyder også, at den offentlige måltidsleverandør skal være langt mere opmærksom på, hvordan de værdier skabes i forskellige situationer. Derfor skal fremtidens måltidsværter have fokus på i samarbejde med patienten at skabe forskellige stemninger, atmosfærer og måltider, der i højere grad tager udgangspunkt i måltidets omgivelser og traditioner, mener Lise Justesen.

Dug på bordet og ”late night dinner”

Inddragelsen af patienterne skal efter hendes mening ikke sættes på formel.

- Det handler om ikke på forhånd at beslutte, hvordan patienter kan inddrages, men at kunne skabe muligheder for patienterne, så de selv kan være med. Jeg har set gode eksempler på, at patienter på denne måde og med hjælp fra personalet har skabt deres egne små cafemiljøer med duge og blomster eller deres egne bordarrangementer ved sengen, fortæller fødevareforskeren.

I bedste fald og med de rette rammer kan maden og måltidet komme til at fremkalde følelser og erindringer:

- Måske skal måltidet bruges til at vække gode minder, til at skabe nogle hyggelige eller sjove øjeblikke, eller til at vise hvem man er som person. Jeg har set, hvordan en patients æggemad med ansjoser kan fremkalde en erindring om et måltid med wienerschnitzel, og hvordan pandekager med is kan blive til nye måltider som ”late night dinner”. Alt sammen med fokus på at øge madlysten, siger Lise Justesen.

Fakta

• Resultaterne i afhandlingen viser, at hvis patienter i højere grad inddrages i egne måltider, øges lysten til at spise. Det kan få betydning for ældre og underernærede patienters madindtag fremover.
  • Afhandlingens undersøgelser er foretaget i tæt samarbejde med Holbæk Sygehus. Resultaterne præsenteres ved internationale konferencer i både USA og England i løbet af 2015.
  • Lise Justesen er lektor på professionshøjskolen Metropol i København. Her fortsætter hun forskningen i medskabelse af madlyst og værtskaber. Hun er vokset op i Rårup ved Juelsminde og blev student fra Horsens Amts Gymnasium i 1984. Hun er både uddannet husholdningslærer fra Ankerhus Seminarium i 1989 og bromatolog (fødevarevidenskab) fra Den Kgl. Veterinære og Landbohøjskole i 1997.
  • Lise Justesen kan kontaktes på mail liju@phmetropol.dk og mobil 4025 5535.
  • AAU pressekontakt: Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, mobil 2340 6554.