Her er væk borte

Hvor mange gange har du smidt noget væk? Mange vil nok sige ”tusindvis af gange”, men svaret er nok nærmere nul. Man kan nemlig ikke smide ting ”væk”, man kan bare ikke se dem mere. Det handler årets Universitarium om.

Vi tror, at vi smider ting ”væk”. Men det er reelt noget sludder, for affald forsvinder ikke, fordi vi ikke kan se det mere, det er bare et andet sted. På årets Universitarium i Utzon Center i Aalborg kan du blive klogere på, hvor megen værdi affald egentligt har, og på hvordan vi genbruger det rigtigt, og det er nødvendigt.

Vi bliver nemlig flere og flere på kloden, verdens middelklasse vokser, og det betyder stigende efterspørgsel efter mad og også de ting, som de fleste danskere allerede har (bil, computere, en god bolig mv.). Desværre får vi ikke også flere og flere naturlige ressourcer og flere og flere jordkloder at bo på, for det kunne vi godt bruge.

- Befolkningstilvæksten og det øgede forbrug kan simpelthen ikke blive ved med at gå, for vi kan ikke blive ved med at have ressourcer nok til at forsyne os alle sammen med de ting, som vi ønsker. Vi bliver derfor nødt til at genbruge flere ting frem for bare at smide dem væk. Det skal vi blive klogere på, og det er der mulighed for i årets Universitarium, hvor vi ser på skidt – og hvordan vi bliver bedre til at genbruge det, siger Universitariums projektleder, Lene Klitgaard fra Aalborg Universitet.

Uden pant - med værdi

Universitarium er et sommereksperimentarium, hvor det handler om selv at prøve ting. Det er nemlig en rigtig god måde at lære på, og det er der også i år masser af muligheder for. Blandt andet kan man øve sig i at sortere affald.

- De fleste sodavandsdåser er lavet af aluminium, men mange deler udelukkende dåserne op efter, om der er pant på eller ej. Men alle dåser har en værdi og skal genbruges, pant eller ej, for selve metallet er dyrt at udvinde både målt i penge og i naturressourcer. Nogle dåser er lavet af jern, og man kan ikke umiddelbart se, om en dåse er lavet af det ene eller det andet materiale, men heldigvis kan man ved hjælp af magneter få et transportbånd til at klare sorteringen, så kom endelig og prøv det, opfordrer Lene Klitgaard.

Fisk og fleecetrøjer

Du kan også blive klogere på, hvad der sker med det vand, du bruger derhjemme i badeværelset, og hvordan det hænger sammen, at du faktisk kan få en del af din fleecetrøje serveret på middagstallerkenen. Men ikke alt affald kan genbruges, noget skal brændes, og en ordentlig afbrænding er en videnskab i sig selv.

- Der skal hele tiden være en bestemt temperatur i ovnen, så forbrændingen sker miljørigtigt og hygiejnisk. RenoNord har bidraget med, at du bogstavelig talt kan komme til at sidde i skraldemandens stol og fodre ovnen med affald. Force Technology har stillet en simulator til rådighed, så gæsterne kan prøve at smide affald i forbrændingsovnen og se, hvor gode de er til at sørge for den helt rigtige temperatur, siger Lene Klitgaard.

Problematiske plast-øer

Plast skal også genbruges, men for at kunne det, skal det rives i stykker, laves til granulat og trækkes til nyt plastik. Når du har gjort det, kan du tegne med plasten med en særlig 3D pen, der gør det muligt at tegne figurer af plast, som du vil have dem til at se ud.

- Men langt fra alt plast bliver genbrugt, og det er et problem af flere årsager. Dels bruges der olie til at lave plast, og olie har vi kun begrænsede mængder af. Dels driver enorme øer af plast rundt i verdenshavene og sviner vores natur til. Hvad det betyder, kan man lære meget mere om i udstillingen Out to Sea, og her kan du også lære meget mere om, hvor affaldet kommer fra, og hvad vi kan gøre ved det, siger Lene Klitgaard.

AAU står sammen med Aalborg Kommune, University College Nordjylland og Tech College Aalborg bag Universitarium, som er Aalborg bys næststørste attraktion for børnefamilier, kun overgået af Aalborg Zoo. Hver sommer kigger cirka 25.000 forbi udstillingen i Utzon Center på Aalborgs havnefront for at blive klogere på tekniske og naturvidenskabelige fænomener. Der er gratis adgang.

Yderligere information/kontakt:

Projektleder Lene Klitgaard, Aalborg Universitet, lkl@adm.aau.dk, 9940 9036

Universitarium har officiel åbning fredag d. 26. juni klokken 15 i Utzon Center. Universitarium er åbent alle dage fra klokken 10-17 i perioden 27. juni til 9. august. Fra 10. august til 17. september er det offentlig adgang lørdag og søndag fra 10-17, mens der i hverdagene i perioden er særlige rundvisninger for skoleklasser.