Hvordan kan børns sprog løftes?

Børns sproglige kompetencer er temaet for en aktuel konference, som Børnesprogklinikken på Institut for Kommunikation afholder i samarbejde med Mary Fonden.

Børns sproglige udvikling har afgørende betydning. Både for deres sociale og faglige liv her og nu og også på lang sigt. Det er derfor problematisk, at 17 pct. af alle treårige ifølge Mary Fonden har brug for enten en fokuseret eller en særlig indsats i forhold til deres sproglige udvikling. Og finder denne indsats ikke sted, er der en tydelig sammenhæng mellem et treårigt barns ordforråd, og hvor god en læser barnet vil være som 16-årig. Mary Fonden og Børnesprogklinikken under Center for Developmental & Applied Psychological Science på Institut for Kommunikation på AAU sætter på den baggrund fokus på 0-6-årige børns sproglige kompetencer ved Sprogkonference 2015 i Den Sorte Diamant i København den 2. marts. Her vil både danske og internationale forskere og eksperter giver input til, hvordan det er muligt løfte børns sprog.

- Den tidlige sproglige og kommunikative udvikling er vigtig for barnets sociale, kognitive og boglige udvikling og for dets generelle trivsel. Konferencen har derfor fokus på, hvordan man i dagtilbud kan støtte svage børn og fremme bedre inklusion, siger professor Kristine Jensen de López fra Institut for Kommunikation.

Hun vil bl.a. selv fortælle om de seneste resultater for Mary Fondens LæseLeg-projekt, som forskere fra AAU følger. I dette projekt har en ekspertgruppe udviklet et konkret, pædagogisk redskab, der gør det let at arbejde med dialogisk læsning i en børnehave., Det har nemlig vist sig, at dialogisk læsning, som er en særlig form for højtlæsning, hvor børnene inddrages via spørgsmål og samtale, er med til at styrke børns sproglige kompetencer.

For yderligere information kontakt:

Professor Kristine Jensen de López på tlf.: 27 82 22 24 eller på e-mail: kristine@hum.aau.dk

Læs mere om Sprogkonference 2015