Jubel da satellitter forlod rumstationen - og sendte livstegn

Mens ESA-astronaut Andreas Mogensen forklarede forløbet for en talstærk forsamling i Aalborg, sendte hans kolleger på den Internationale Rumstation ISS mandag Aalborg Universitets AAUSAT5-satellit og den kommercielle GomX-3 fra Aalborg-virksomheden GomSpace i succesfuldt kredsløb om jorden. I løbet af aftenen og natten kom der livstegn fra begge.

Frigørelsen af de to Cubesat-satellitter fra ISS var 10 minutter forsinket, og der var sidste-øjebliks-problemer med videosignalet fra rumstationen til Aalborg. Men det lykkedes at få genskabt forbindelsen i tide, så et forventningsfuldt publikum af studerende, ansatte, ESA-gæster og pressefolk nåede at se satellitterne svæve ud i rummet.

- Det var vildt fedt, jublede ingeniørstuderende Joakim Bruslund Haurum, inden han og resten af teamet, som har bygget AAUSAT5, ilede tilbage til kontrolcentret for at prøve at få kontakt med den, når den var inden for rækkevidde fra Aalborg.

GomSpace fik hurtigt kontakt til deres satellit, men de AAU-studerende har problemer med at komme igennem til AAUSAT5. Sidste gang de prøvede, var natten til tirsdag kort før klokken 01. Når de har foretaget forskellige justeringer af jordstationens modtageudstyr i Aalborg, forsøger de igen.

Radioamatører hører AAUSAT5

I første omgang trøster de ingeniørstuderende sig med, at flere radioamatører rundt om i verden har været i stand til at modtage de morsesignaler, AAUSAT5 udsender.  Den tyske radioamatør Mike Rupprecht har videresendt oplysninger til ESA og AAU, som indikerer at satellittens temperatur er 21 grader, og at spændingen på dens batteri er omkring 7,8 volt. Begge dele er perfekt.

- Vi er meget tilfredse med meldingerne fra radioamatørerne om, at den har det godt. Men vi er selvfølgelig ærgerlige over, at andre kan snakke med den, når vi ikke selv kan få forbindelse. Bortset fra dét, har det været en god dag, og vi kæmper videre de kommende dage, fortæller Joakim Bruslund Haurum.

De studerende streamer live fra laboratoriet, hver gang de prøver at få to-vejs kontakt. Det kan følges på aausat5.dk og YouTube.

De ingeniørstuderende i kontrolcentret. (Foto: Jacob Kjersgaard).

Yderligere oplysninger

• CubeSats er små ét kilo tunge satellitter på 10x10x10 cm. Deres popularitet vokser i rumindustrien, hvor de kan benyttes som en billigere og hurtigere vej til at sende teknologi i rummet til udvalgte anvendelser.
  • AAUSAT5’s mission er at forbedre overvågningen af skibstrafikken i Atlanterhavet ved at opsnappe signaler fra skibenes lovpligtige AIS-udstyr.
  • Med i samme frigørelsesmodul som AAUSAT5 var den kommercielle cubesat GomX-3 fra Aalborg-firmaet GomSpace, der er startet af ingeniøruddannede pionerer fra Aalborg Universitets rumprogram.
  • Satellitterne blev fragtet ud til rumstationen med en japansk raket den 19. august, et par uger før Andreas Mogensens egen mission begyndte. Siden har de studerende i Aalborg ventet i spænding på at deres satellit blev sendt ud fra rumstationen i egen bane om jorden.

• Lektor Jens Dalsgaard Nielsen, AAUSAT, mobil +45 287 287 53.
  • Ingeniørstuderende Rasmus Gundorff Sæderup, mobil +45 2093 1467.
  • Ingeniørstuderende Joakim Bruslund Haurum, mobil +45 3161 4628.
  • Ingeniørstuderende Amalie Vistoft Petersen, mobil +45 4270 2110.
  • Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, AAU, mobil +45 2340 6554.

Videolink fra rumstationen, med Aalborg-satellit på vej ud på billedet øverst til venstre.

Spænding i satellitlaboratoriet på AAU. (Foto: Jacob Kjersgaard).

AAUSAT5