Kæmpeinteresse for talknuser-konference i Aalborg

Statistik-eksperter, matematikere og computerkyndige fra det meste af verden har i overrumplende stort tal meldt sig til konference i Aalborg i den kommende uge. Baggrunden er virksomheders og myndigheders voksende behov for at analysere store mængder data på smartere måder med computeres hjælp.

- Vi er foreløbig oppe på over 650 tilmeldte deltagere, og det er dobbelt så mange, som jeg ville have været tilfreds med. Samtidig har vi tredoblet vores sponsorbudget, så det overgår alle forventninger, fortæller institutleder og medarrangør Søren Højsgaard fra Institut for Matematiske Fag på Aalborg Universitet.

Institutleder Søren Højsgaard, Institut for Matematiske Fag, AAU.Konferencen ”useR! 2015” i Aalborg Kongres og Kultur Center fra 30. juni til 3. juli tager afsæt i et af verdens vigtigste computerværktøjer til statistik analyse. Det gratis open source program ”R” blev oprindelig udviklet før årtusindskiftet af to fyre i New Zealand, og siden er der opstået et stort internationalt netværk af brugere og udviklere. Det er folk fra det miljø, som nu kommer til Danmark. Deres talstærke fremmøde vidner om gyldne tider for et forskningsområde og en branche, der tilbyder at forvandle dynger af data til anvendelig viden:

- Det går under skiftende popbetegnelser som business intelligence og big data, og der er meget stor efterspørgsel efter statistikere og computernørder, der beskæftiger sig med det område. Vi oplever det selv på vores uddannelser. Alt, hvad vi kan uddanne inden for statistik og analyse, har fede jobs, før de er færdige. Det er også derfor, virksomhederne meget gerne vil være sponsorer for et arrangement, hvor de typer kommer, så de kan gøre sig lækre for mulige ansøgere, forklarer Søren Højsgaard.

Slår problemer ihjel med computere

Som værtsskabet for konferencen i Aalborg vidner om, er hans eget institut godt med inden for den computerfokuserede tilgang til statistisk analyse.

- Derfor har vores statistikuddannelse og matematikøkonom-uddannelse også en lidt anden profil, end man har så mange andre steder. Vores er mere tonede i retning af det beregningsmæssige og i at slå problemerne ihjel med en computer, mens man andre steder stadig dyrker det teoretiske lidt mere, vurderer Søren Højsgaard.

Alligevel har et af hans og kollegernes mål med at få konferencen til Aalborg været at påvirke balancen, så der bliver snakket mere om gode eksempler på konkret brug af analyseværktøjet - og mindre om de computertekniske finurligheder, der gør det muligt.

- Der har været en trend i retning af, at det blev mere teknisk, og den vil jeg gerne have stoppet, så det ikke kun er for computernørder. Der er også en kønsdimension i det. Der bliver uddannet pænt mange kvindelige matematikere og statistikere, men de kan ofte ikke identificere sig med alt det tekniske nørderi. De interesserer sig mere for konkrete anvendelser på sundhedsområdet eller i medicinalindustrien, og det har været vigtigt for os at få dem med på holdet og med på konferencen, siger Søren Højsgaard.

• Læs mere om useR! 2015 i Aalborg.
  • Institutleder Søren Højsgaard (download foto), Institut for Matematiske Fag, AAU, tlf. 2485 5748.
  • Adjunkt Torben Tvedebrink (download foto), fmd. for arrangementskomitéen, Institut for Matematiske Fag, AAU, tlf. 9940 8860.
  • Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.