Lægestuderende bytter Aalborg Universitet ud med Stanford

Takket være en bevilling fra Lundbeckfonden skifter lægestuderende Caroline Holm Nørgaard for en stund studierne på Aalborg Universitet ud med et forskningsophold på et af verdens førende universiteter, Stanford University i Californien

10 måneder blandt nogle af verdens førende eksperter inden for kræftbehandling. Det er, hvad Caroline Holm Nørgaard netop har taget hul på.

I sommer færdiggjorde hun 8. semester af lægeuddannelsen på Aalborg Universitets Sundhedsvidenskabelige Fakultet, og som en af blot fem danske medicinstuderende er hun optaget i Lundbeckfondens Clinical Research Fellowship Program.

Programmet er et samarbejde mellem Lundbeckfonden og Innovation Centre Denmark, der er baseret i Silicon Valley og giver medicinstuderende en unik mulighed for hands-on træning i klinisk forskning under vejledning af internationalt anerkendte forskere.

Skræddersyet behandling ønskes

Formålet med opholdet er primært, at Caroline Holm Nørgaard skal arbejde på sit forskningsprojekt. Projektet går ud på at udarbejde et klassificeringssystem for kræftsygdommen kronisk lymfatisk leukæmi (CLL) - den hyppigste form for blodkræft blandt voksne i den vestlige verden.

Sygdommen har vist sig at udvikle sig meget forskelligt fra patient til patient, og der mangler fortsat viden om sygdommens opståen og udvikling. Ved at blive klogere på sygdommen helt ned på molekyleniveau og undersøge sygdommens såkaldte gensignatur forventes det, at lægerne fremover vil kunne stille endnu mere nøjagtige diagnoser og på den måde skræddersy behandlingen til den enkelte CLL-patient.

Karrierefremmende ophold

Projektet er en del af Hæmatologisk Afdelings forskningsramme vedrørende ny klassifikation af lymfoide sygdomme. Caroline Holm Nørgaard har været ansat som forskningsvikar støttet af Klinisk Institut i Forskningsenheden på Hæmatologisk Afdeling på Aalborg Universitetshospital og ser frem til at arbejde med projektet.

- Med optagelse i Lundbeck Foundation Clinical Research Fellowship Program har jeg en enestående mulighed for at beskæftige mig med kræftforskning blandt nogle af verdens førende eksperter på området. Desuden er det en unik mulighed for at skabe et værdifuldt netværk i det internationale forskningsmiljø og opleve det akademiske og kulturelle miljø omkring en af verdens førende uddannelses- og forskningsinstitutioner. I løbet af mit ophold kommer jeg til at modtage spændende undervisning målrettet mod mit individuelle projekt samt vejledning under et unikt dansk-amerikansk mentorsamarbejde. Gennem opholdet er jeg desuden sikret faglig, personlig og social støtte ved at bo sammen med de fire andre medicinstuderende, der deltager i programmet. Jeg er sikker på, at dette år kommer til at bringe uvurderlig erfaring, inspirerende oplevelser og være med til at bane vejen for en karriere inden for klinisk forskning, siger Caroline Holm Nørgaard, der opholder sig i Californien indtil juli næste år, hvorefter hun returnerer til Danmark for at færdiggøre lægeuddannelsen på Aalborg Universitet.

For yderligere information/kontakt:

Medicinstuderende Caroline Holm Nørgaard, carolinenoergaard@stanford.edu

Informationsmøde

Kunne du tænke dig at gå i Caroline Holm Nørgaards fodspor og blive en del af Lundbeck Foundation Clinical Research Fellowship Program? I givet fald vil det nok interessere dig, at der bliver afholdt informationsmøde torsdag d. 8. oktober klokken 16.

Læs mere her