Langt sejt samarbejdstræk skaber løsning til børn med autisme

150 studerende fra skiftende hold på Aalborg Universitet har gennem de seneste fem år arbejdet på at udvikle teknologi, der gør hverdagen mere overskuelig for børn og unge med autisme samt hjælper dem med at kommunikere med omverdenen. ”Giraf”, som systemet hedder, kan downloades gratis som app fra Google Play, men det er stadig på test-stadiet.

I det kommende år skal systemet for første gang afprøves i samarbejde med en udvalgt gruppe børn med autisme. At Giraf er kommet så langt skyldes et tæt samarbejde mellem Institut for Datalogi og Specialbørnehaven Birken. Birken i Langholt nord for Aalborg huser 12 børn i alderen to til seks år med forskellige grader af udviklings- og kontaktforstyrrelser. Endnu er børnene så små, så mange af dem ikke har fået stillet en diagnose – men nogle af dem er autister eller har autisme-lignende symptomer.  Det betyder, at de har brug for meget struktur og genkendelighed i deres hverdag. Ydermere har flere af børnene intet sprog. Pædagogerne savnede nogle redskaber, som børnene kunne have glæde af både i børnehaven og hjemme.

Satte studerende på opgaven

- I stedet for de her store tavler, vi sætter billeder op på, drømte vi om en løsning på tablets, som børnene kunne have med sig overalt. Det hørte lektor Ulrik Nyman, Institut for Datalogi. Han havde på det tidspunkt en søn i Birken, og han blev hurtigt meget engageret i at hjælpe med at finde en moderne – og gratis – løsning. ”Det her sætter vi nogle studerende til at arbejde med”, sagde han – og det gjorde han så, forklarer pædagog Mette Als Andreasen, Børnehaven Birken.

Studerende ved præsentation af Giraf-systemet. (Foto: Jacob Kjersgaard).Medarbejderne på Birken og i Fagcenter for Autisme og ADHD i Aalborg blev meget engageret i projektet – men havde man forestillet sig, at det ville kunne klares på et skoleår, blev man hurtigt klogere.

- Jeg har været ude på AAU på hvert eneste semester siden 2011 og fortælle de studerende om autisme og om de udfordringer og behov for struktur og genkendelighed, børnene har, fortæller Mette Als Andreasen.

Undervejs som løsningen udviklede sig og begyndte at tage form, gik det op for medarbejderne ved Aalborg Kommune, at det her kunne være lidt af en revolution inden for løsninger til de svageste børn med autisme – og måske især til dem, der også er udviklingshæmmede.

- De løsninger, der findes i dag, er dyre. Det kan jeg godt blive forarget over – det er jo børnenes sprog! Det kan man da ikke sætte en pris på. Hvad nu hvis forældrene ikke har råd til at betale – skal børnene så ikke have noget sprog, spørger Mette Als Andreasen.

Må tage særlige hensyn inden test

På Aalborg Universitet har lektor Ulrik Nyman været bindeled mellem de ingeniørstuderende og fagpersonalet på Birken. Og Giraf er i høj grad blevet et hjertebarn for ham.

- Min søn Mads er nu ni år og, men har stadig intet sprog, og derfor bruger vi stadig pictogrammer. Jeg glæder mig til, at vi får en løsning, der gør det lettere at kommunikere med ham i hverdagen, forklarer Ulrik Nyman og fortsætter:

- Vi er kommet langt, meget langt, med Giraf. Men disse børn er SÅ følsomme over for forandringer, så vi kan ikke præsentere dem for noget, der er halvfærdigt, og som måske ikke virker ind imellem. Derfor skal vi have bundet de sidste løsninger sammen og gennemtestet det hele grundigt, inden vi tester det med målgruppen.

Lige nu drømmer Ulrik Nyman om at finde nogle økonomiske midler til at ansætte et par af de mange studerende, der har arbejdet med Giraf, til at binde alle de løse ender sammen, så løsningen kan være klar til test i løbet af det kommende skoleår.

Superspændende at være med

Også i Birken og i Fagcenter for Autisme og ADHD glæder man sig til, at Giraf bliver klar til brug. De har deltaget i utallige møder med studerende, gennemprøvet nye løsninger, diskuteret for og imod og i det hele taget været dybt involveret i udviklingen af Giraf.

-Jonna Kastbjerg (tv), fagcenterchef hos Fagcenter for Autisme og ADHD, sammen med to andre medarbejdere til de studerendes seneste præsentation. (Foto: Jacob Kjersgaard). Det er en gave at få lov til at arbejde sammen med de her studerende om at udvikle nogle produkter, der kan hjælpe børnene i hverdagen. Det er superspændende at være med, og vi har jo den sidegevinst, at vi får lært en masse unge, der normalt ikke beskæftiger sig med vores fagområde, hvad autisme er. De studerende, vi har samarbejdet med, er hamrende dygtige, og de har været meget spørgende og videbegærlige. Det var meget tydeligt ved den seneste fremlæggelse, at de studerende havde sat sig ind i stoffet, når de fortalte om børn med autisme og om, hvad løsningerne skal kunne, forklarer fagcenterchef Jonna Kastbjerg, Fagcenter for Autisme, som roser Aalborg Universitet for at være god til at skabe udviklende samarbejder.

Fakta - Hvad er Giraf?

• Giraf, der udvikles af en række softwareingeniørstuderende på Aalborg Universitet, er en app målrettet børn med autismeforstyrrelser og intet eller kun ringe sprog. Løsningen, der er udviklet på en open source-platform, består af to spil, en kommunikationsløsning samt et ugeskema. Dele af løsningen kan i dag downloades gratis på Google Play.
  • Giraf er udviklet i samarbejde med Specialbørnehaven Birken og Fagcenter for Autisme og ADHD, Aalborg Kommune.
  • Det var i øvrigt en gruppe, der i 2012 kom på navnet Giraf – som en forkortelse for Graphical Interface Resources for Autistic Folk. I dag hedder løsningen bare Giraf.
  • Læs mere om Giraf på giraf.cs.aau.dk.

Yderligere oplysninger

Ulrik Nymand  fra AAU og Kristine Niss Henriksen fra Birken diskuterer Giraf-systemets fremtid. (Foto: Laura Thomsen).