Mere stabil AAU-racer triller endnu længere på literen

Ny specialtilpasset motor, et optimeret brændselscellesystem og stærkere materialer på udsatte steder er blandt forbedringerne på den brændstofbesparende øko-racerbil, som studerende fra Aalborg Universitet kæmper for at få klar til international konkurrence i Rotterdam fra den 21.-24. maj.

De studerende fra Team Aalborg Energy har været ude på en første succesfuld prøvetur med øko-raceren. Nu er den tilbage i værkstedet på Institut for Energiteknik, hvor der er travlt med tilretninger og sidste-øjebliks forbedringer. Den 18. maj sætter de kursen mod Rotterdam for at være klar til start få dage efter i den verdensomspændende Shell Eco-marathon-konkurrence, som i den europæiske version fejrer 30 års jubilæum i år med omkring 200 deltagende hold og 3000 studerende.

- Vores prøvetur gik rigtig godt. Det plejer ellers tit at gå galt med de første tests. Men der mangler stadig noget, og vi kommer til at arbejde de sidste dage inden løbet på at få de sidste ting klar, fortæller en af de erfarne ingeniørstuderende på holdet, Jens-Kristian Langkjær.

Han virker ubekymret.

- Det er, som det plejer at være. Vi er altid pressede lige til det sidste. Men det er også dér, de bedste løsninger kommer, så på den måde er det fint nok.

For Jens-Kristian Langkjær er muligheden for at arbejde konkret med faglige ting fra studiet en vigtig del af motivationen for at være med.

- Dét, vi lærer, får vi prøvet af i praksis, og vi kan se resultatet af det, vi laver. Og så er det bare rigtig hyggeligt at være sammen med de andre på holdet, hvor vi arbejder på tværs af semestre.

Men konkurrenceaspektet er også med til at give det nerve.

- Det fylder selvfølgelig noget. Vi vil gerne lige give den det ekstra for at slå de andre ved at finde nogle små optimeringer, når dem vi konkurrerer med, er så tæt på os, siger Jens-Kristian Langkjær.

Endnu bedre end 575 km per liter

Aalborgholdets bil ”Cimbrer” er med i den hårde konkurrence i brintbilklassen for små bybiler (”Urban Concept”), der skal være udstyret med vinduesviskere, blinklys, bremselys og horn. I fjor opnåede holdet en andenplads, da ”Cimbrer" kørte 65 kilometer per kilowatttime, hvilket oversat til almindelig brændstoføkonomi ville svare til 575 kilometer per liter benzin. Gruppen satser på at forbedre præstationen med cirka 5-10 procent i år, og for at det skal lykkes, har de foretaget en masse småjusteringer.

Aalborg-raceren skiller sig blandt andet ud ved at have mange 3D-printede dele i letgenkendelig grøn plastik. Det har gjort processen fra ny idé til færdig reservedel kortere, og samtidig har det været med til at få vægten på bilen ned på blot 82 kg, så den er blandt de letteste i feltet i sin klasse. I år er de studerende dog gået tilbage til rene metaldele på udsatte steder for at gøre bilen mere robust og pålidelig.

Motorforbedringerne startede allerede sidste år via et samarbejde med Grundfos, der specialfremstillede en motor til at passe med spændingen fra brændselscellen og den krævede effekt til at drive bilen. Et af de store projekter i år har været designet af en mere effektiv omformer, som stadig testes. Desuden er der gjort en masse for at optimere brændselscellesystemet og kontrollere arbejdstemperatur og tryk, så brændselscellen arbejder så effektivt som muligt.

Endelig bliver den normale telefoniske kontakt mellem føreren i bilen og resten af holdet under konkurrencen suppleret af datakommunikation. Det betyder at der sendes oplysninger om bilens fart, effekt og drift ud til sidelinjen, så resten af gruppen får et godt grundlag at træffe beslutninger ud fra under konkurrencen.

Yderligere oplysninger

• Studerende Jens-Kristian Langkjær fra Team Aalborg Energy giver en statusrapport (YouTube).
  • Fotos fra laboratoriet.
  • Følg Team Aalborg Energy på Facebook.
  • Læs mere om Shell Eco-marathon Europe hos Shell.
  • Christian Jeppesen, ph.d.-stipendiat, Institut for Energiteknik, tlf. +45 3050 8090, chj@et.aau.dk.
  • Kristian Kjær Justesen, ph.d.-stipendiat, Institut for Energiteknik, tlf. +45 2963 5660, kju@et.aau.dk.
  • Videnskabsjournalist Carsten Nielsen, Aalborg Universitet, mobil 2340 6554.

Deltagere på Team Aalborg Energy 2015

• Fra Energiteknik 2. semester: Frederik Nielsen, Kristian Jørgensen, Lasse Nielsen, Maria Stenseth, Nicolai Sørensen, Nikolaj Grønkjær og Steffen Jakobsen.
  • Fra Energiteknik 4. semester: Lars Holm, Mathias Steenstrup, Jacob Andersen, Thomas Pedersen og Stig Seiferheld.
  • Fra Mekatronisk Reguleringsteknik 8. semester: Anders Nielsen, Jens-Kristian Langkjær,Mark Rugholt og Carl Richter.
  • Ph.d.-stipendiater: Simon Lennart Sahlin, Kristian Kjær Justesen og Christian Jeppesen.